Vehetünk jó autót egymillió alatt?

Egymillió forint sok pénz, de valahogy mégis egyre kevesebbet ér – különösen, hogyha autót keres az ember. Mai cikkünkben rávilágítunk a leggyakoribb csapdákra és sorra vesszük a legfontosabb alapszabályokat, ha az autóvásárlási büdzsénket egymillió forintban határoztuk meg.

Manapság egy újszerű, igazán megbízható járgány 2-3 millió forinttól felfelé kezdődik, és akkor még nem egy márkás modellről, vagy nagyobb városi terepjáróról beszélünk.

Ilyen körülmények között nincs könnyű dolga annak, aki legfeljebb egymillió forintot tud szánni az autójára, igaz, ettől függetlenül lehet a piacon jó és megbízható igáslovakat találni – ugyanúgy, ahogy hatalmas kockázatokat rejtő pénznyelőket is.

Mit ne válasszunk?

Ha nem a nyers praktikum szempontjából nézzük a dolgot, hanem a márkára „mozdulunk rá”, akkor ennyi pénzből nagy valószínűséggel mellényúlunk. Miért? Mert egy tíz év feletti, mai prémium autóban egyszerűen olyan sok az elektronika, valamint olyan összetettek a mai gépek és berendezések, hogy óhatatlanul drágább lesz a leves, mint a hús.

Mi ennek az oka? Nemcsak az összetettség miatt, hanem az ebből eredő javítási többlet miatt is. A drágább, márkásabb autók alkatrészei nem olcsók, és éppen a fentiek miatt eléggé sok is kell belőlük a megvásárlást követő években. Tehát, egy ma csak egymillióba kerülő luxusautó egy-két év múlva már valószínűleg kétmillióba fáj a tulajdonosának, még akkor is, ha a következő milliót nem azonnal, hanem apránként, a sok-sok javítás alkalmával kell kifizetni.

Ha tehát valaki nem rendelkezik saját szaktudással és műhellyel, akkor jobb, ha elkerüli a luxuskocsikat, de még a felsőbb kategóriát is. Nem egy Mercedes, BMW, vagy Audi tulajdonosa tudna erről beszélni, de még a japán prémium gépek, vagy akár másféle felső kategória is szenved ettől a „betegségtől” – persze az olasz, a francia, vagy az amerikai prémium típusokról nem is beszélve. Ezek a legkevésbé megbízható darabok, még csak nyúzni sem kell nagyon őket, elég, ha 8-10 évig normál használatban futottak az utakon. És persze a luxuskocsikat sokszor kevéssé is kímélik, mint a mindennapi darabokat. 

Merre keresgéljünk?

Ha egymilliós, de megbízható autót keresünk, akkor legjobb a japán, a koreai, vagy a legfeljebb középkategóriás, egyszerűbb VW-csoportbeli (Škoda, Seat, Volkswagen, ritkábban Audi) járműveknél maradni. Ebben a kategóriában a dízelek különösen veszélyesek, mert itt egyetlen, könnyen elromló befecskendező 80-100 ezer forint, amelyből lehet, hogy mind a 4 tönkremegy, ami szereléssel együtt alapesetben is félmilliós kiadás. Emellett ott van számos további „akna”, amelyre könnyű ráfutni.

Azzal sem árt tisztában lenni, hogy még Németországban is bőszen visszatekergetik a kilométerórákat, ami azt jelenti, hogy egy hazai piacra érkező autónak akár kétszer is vissza lehet tekerve az órája: egyszer kint, egyszer itthon! Ez alapján egy óra szerint 200-250 ezret futott autóban akár félmillió kilométer is lehet, még akkor is, ha szép állapotú, mert van, hogy az elkopott ülést vagy kormányt is kicserélik, egy bontott autóból átszerelve azokat.

A szakértők szerint az sem mindegy, hogy a kilométerek döntően autópályán vagy intenzív, „gyilkolós”, városi, futárkodós, taxizós, esetleg céges, sokemberes használat mellett keletkeztek. Ha bizonytalanok vagyunk, akkor egy-egy „olcsóbb” autónál semmiképpen se spóroljuk meg legalább egy hozzáértő ismerős vagy egy megbízható szerelő véleményét, mielőtt lefoglalózzuk az új autót. 

Fontos a fogyasztás!

Ha kevés a pénzünk, a jármű fogyasztásáról se feledkezzünk meg. Már átlagos, évi 10 ezer kilométeres futás esetén egyetlen liter többletfogyasztás is 40 ezer forintba kerül, és mivel egy autót ideális esetben nem egy évre veszünk, akár súlyos százezrekről lehet szó. Ha megtehetjük, érdemes elgondolkodni az autóhitel igénybevételén, és venni egy másfél milliós autót, így megtérül az összeg, amit az üzemanyagtöbbletre vagy a szerelőkre költöttük volna. 

Milyen típust érdemes?

Leegyszerűsítve, ha van elég pénzünk, vegyünk japán autót: Hondát, Toyotát, melyekmessze a legmegbízhatóbbak, bár modellje is válogatja a dolgot. Aki nem ennyire tehetős, és számít 200-300 ezer, vagy félmillió forint, nyugodtan vegyen Suzukit, Kiát vagy Hyundai-t, esetleg egy nagyon megkímélt, régebbi Daewoo vagy Chevrolet modellt. Ezen márkák 2008-2010 előtti modelljeinek presztízse nem magas ugyan, de üzembiztos, eléggé nehezen elpusztítható járgányok, egyúttal gyakran igen korszerűtlenek vagy fapadosak, így figyeljünk arra, hogy ne a 2000-2005 előtti matuzsálemeket vásároljuk, hanem legfeljebb 8-10-12 év körüli modellt. Ha ezek drágábbak is kicsit, a szervizköltségük annyival kisebb lehet, hogy megéri a vételártöbbletet megkockáztatni. 

Egy szó, mint száz, inkább vállaljunk egy kicsivel több autóhitelt és válasszunk egy kicsit újabb, kicsit korszerűbb típust, mint hogy csatlakozzunk ahhoz a több ezer autóshoz, akik bosszúságok tucatjait gyűjtik össze egy régebbi autó tulajdonosaként. Ne feledjük: egy autómentős kaland is legalább 20-30 ezer forint, a bosszúságról, kényelmetlenségről, munkaidőkiesésről nem is szólva.

Amennyiben szeretne tájékozódni banki partnereink autóvásárlásra fordítható hitel ajánlatairól, használja kalkulátorunkat, ha pedig elakadna, bátran vegye igénybe kollégáink segítségét.

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×