Totálkáros lett az autója? Akkor ezeket vegye figyelembe!

A korai becslések szerint tavaly több mint 16 ezer közúti balesetre került sor. Persze adja magát a kérdés: ha már megtörtént a baj és összetört az autó, vajon hogyan kapunk kártérítést? Először is még ott a helyszínen ki kell tölteni az Európai baleseti bejelentőt, amit a köznyelv csak kék-sárga dokumentumnak szokott hívni. Ha a feleknél nincs ilyen nyomtatvány, akkor az adatokat vigyük fel az „E-kárbejelentő” nevű mobil alkalmazáson keresztül. Ha telefon sincs kéznél, akkor csak egy papírra írjuk le a legfontosabb információkat: az incidens helyét és idejét, a résztvevők nevét és elérhetőségeit, valamint az autók rendszámát, típusát és a baleset körülményeit. Az elkészült dokumentumot a károkozó biztosítójának kell leadni.

Műszaki totálkár, gazdasági totálkár

Érdemes tudni, hogy ezután ha mi vagyunk a károsult, két lehetőség közül választhatunk: a biztosító vagy a javítási számlákat egyenlíti ki, vagy a kárfelvételi jegyzőkönyv alapján születik egy becsült összeg, amiről egyezséget lehet kötni. Az utóbbi felállásnál persze megeshet, hogy végül a kocsi rendbehozatala a vártnál drágábban jön ki. Ha a korrekció tényleg indokolt, akkor a biztosító általában kifizeti a különbözetet.

Sajátos a helyzet viszont, ha a balesetben a kocsi totálkárosra tört. Előfordulhat műszaki totálkár, amikor a jármű gyakorlatilag javíthatatlan ezért kivonják a forgalomból. Ilyenkor a biztosító megtéríti a jármű balesetkori forgalmi értékét, viszont levonják belőle azt az összeget, amelyet az autó roncsa ér.

De van egy másik típusa is a totálkárnak: a gazdasági. Amikor a kocsit ugyan még meg lehetne javítani, de ez a roncsértékkel kiegészítve többe kerülne, mint amennyit az autó eredetileg kóstált. Hogy ennek mi a jelentősége? A magyar polgári törvénykönyv előírja a káron szerzés tilalmát. Magyarán egy baleset miatt senki nem gazdagodhat meg. A biztosítók épp ezért ebben a speciális esetben nem állhatnak minden szervizelési díjat. Ettől még persze a kárvallott megkaphatja a kocsi korábbi forgalmi értékének és az autó roncsértékének a különbözetét, csak hogy ez az összeg nem lesz elég a teljes körű javításra (Ez a gyakorlat nem csak hazánkra jellemző. Európa más országaiban is hasonlóan járnak el). Ha az autónk afféle családi ereklye volt, a felmenőinktől örököltük vagy más ok miatt kifejezetten a szívűnkhöz nőtt, még mindig elküldhetjük a kocsit javítani, csak készüljünk a borsos számlákra. Viszont aki a pénznyelő bütyköléssel nem akar foglalkozni, az még mindig dönthet a roncs sorsáról. Saját szakállunkra is eladhatjuk vagy a biztosító segítségével meghirdethetjük a kocsi „maradványait” egy roncsbörzén. Gazdasági totálkár egyébként a legkönnyebben a régi 15-20 éves járgányoknál fordulhat elő, mivel korosabb négykerekűeknél a gyári alkatrészek pótlása akár csillagászati árakba is kerülhet.

A totálkár problémája egyébként a gépkocsi tulajdonosoknak különösen a hitelen vásárolt autóknál okozhat gondot. Bizonyos esetekben, ha az autó teljesen tönkremegy, akkor a pénzintézet akár azonnali hatállyal, egyoldalúan szerződést is bonthat. Ilyenkor, a még nem törlesztett hitelösszeget a bank egy összegben jogosan visszakövetelheti. Ennek a problémának a részbeni kiküszöbölésére létezik egy kiegészítő megoldás, nevezetesen a pénzügyi veszteségekre kötött biztosítás.

Persze minden kocsi tulajdonosnak más és más igényei vannak. Előfordulnak olyan extrém vagy sajátos esetek, amelyeket a kötelező biztosítás nem fed le: ilyen például, ha a kocsi vad vagy elemi kár miatt sérül vagy ha a járművet ellopják. Ilyenkor a kiegészítő biztosítás segíthet.

Ha kíváncsi, hogy milyen opciókból választhat akkor érdemes felkeresni az Autós kiegészítő biztosítások kalkulátorát (https://www.netrisk.hu/kiegeszito-biztositas.html) a Netrisk.hu oldalon. Találhat itt például kátyúkárra, szélvédőkárra vagy akár az útitársak plusz védelmére is kiegészítő biztosításokat.

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×