Nem az elektromos autó a nyerő?!

A világ legnagyobb autógyártója nem hisz abban, hogy a tisztán elektromos autók hatótávja akár hat év múlva annyira megnőne, hogy ezek tömegesen, városon kívüli cirkálásra is alkalmasak legyenek. Inkább a tölthető hibridautóké a közeljövő még jó pár évig?

Elektromos autó

Egy pár héttel ezelőtti hír szerint a világ legnagyobb autógyártója, a hibridautók első igazi elterjesztője a Toyota hat éves előrejelzést tett közzé. E szerint 2025-ben már 5,5 millió elektromos autót szeretnének eladni. De, és most jön a meglepő „de”, ebből a tisztán elektromos autók darabszáma kevesebb, mint egymillió, azaz az eladott mennyiség kevesebb, mint ötöde lenne tisztán elektromos?

Ennyire konzervatív lenne az első Prius modellel már 22 esztendeje, 1997-ben piacra lépő Toyota? Ennyire nem hisznek a tisztán elektromos jármű-üzemben a japán mérnökök, marketingesen és cégvezetők?

Ha ugyanis hiszünk a vállalatnak, akkor ők még hat év múlva sem látják azt a nagy áttörést, amitől a tisztán elektromos autók hatótávja annyira megnőne, hogy ezeket tömegek vásárolnák majd. A Toyota a világ első három legnagyobb személyautó gyártója közt van. 

Már most tízből egy elektromos vagy hibrid!

Tavaly a Volkswagen csoport és a Renault-Nissan csoport pár százezer autóval leelőzte, így „mindössze” 10,57 millió autót értékesítettek. Magyarán hat év múlva – ha feltételezzük, hogy addig némiképp nőnek az eladások –, az eladott autók mintegy fele elektromos és hibrid lesz a Toyotánál. Ezt a célt eredetileg 2030-ra tervezték elérni, de látva az e-autók forradalmát nemrég 2025-re hozták előre e cél elérését. Csak 2018-ig mintegy 12 millió elektromos és hibridautót adott el eddig összesen a Toyota. A piaci elemzők szerint a növekedés olyan gyors, hogy 2019-ben világszerte az összes gyártó elektromos-autó eladásai elérhetik a tízmillió darabot. Tavaly csak a világ 54 legnagyobb autó-felvevő országában 86 millió járművet értékesítettek; azaz tíz idei új eladásból már egy autó elektromos vagy hibrid lehet 2019 végére. 

Miért nem eléggé optimisták?

De nézzük meg azt, vajon miért nem eléggé optimista a Toyota a tisztán elektromos autók kapcsán? Talán éppen azért, mert az áramtárolás, az akkumulátorok hatékonysága – akármit is ígérjenek a szenzációhajhász hírek – nem fog pár év alatt túl sokat javulni. Lefordítva hétköznapi nyelvre: egy jó ideig nem lehet még leugrani a Balatonhoz nyaralni, vagy elugrani Budapestről Bécsbe egy köznapi, megfizethető, de tisztán elektromos autóval. A tankolási időről nem is beszélve, de erről még lesz szó.

Azaz 2025-ben nem véletlenül becsüli úgy a Toyota, hogy 4,5 millió hibridet és kevesebb, mint egymillió tisztán elektromos személygépkocsit fog eladni. Természetesen az technika fejlődik, pár decilitert mindig lefaragnak a fogyasztásból, de arról nincsen szó, hogy el kell dobni a benzinmotoros autókat. Legalább 5-10 év távlatában még biztosan nem. 

Mennyi idő tölteni?

Valójában ugyanis a töltés másik nagy rákfenéje az idő. Nem elég, hogy egy mai tisztán villamos autó 100, de legfeljebb 150-180 kilométert tud menni egy feltöltéssel, hanem az is nagy baj, hogy 100 kilométerre elég áram felvétele még a gyors utcai töltők esetén is jellemzően 3 óra. Otthon pedig 8-14 óra!

Magyarán nem csak a kis hatótáv a baj, hanem az is, hogy amíg egy hibridautóba 1 perc alatt 500-700 kilométernyi hatótávra elég benzin belepumpálható, addig a tisztán elektromos autók a mai formájukban csak és kizárólag városi, város környéki közlekedésre alkalmasak, ha sok időnk van töltögetni őket. Hiába környezetkímélőek az e-autók, valójában túlontúl nagy kompromisszumot kell kötni velük. 

Drágák még sajnos

A harmadik ilyen óriási kompromisszum a vételár. Ez ugyanis jellemzően duplája a hasonló kategóriájú és tudású benzinmotoros járgányénak, de a még a hibridautókhoz képest is óriási feláruk van. Persze 6-8 év távlatában a tisztán elektromos autók ára jelentősen csökkenhet, a hatótáv nőhet és a töltés sebessége is emelkedhet.

Előnye még az elektromos motoroknak, hogy a karbantartási igényük szinte nulla: nem kell olajat, szűrőket, vezérlést és bármi más alkatrészt cserélni az autó szinte teljes élettartama alatt. Ez alól csak az akkumulátor kivétel, viszont a jobb járgányokban elegendő a problémás cellákat cserélni, nem kell a szemétbe dobni az egész akkupakkot. 

Nehezül az utcai töltés is

Magyarán ha az ár vagy a támogatások révén, végre versenyképes lesz a benzines, vagy legalább a hibrid modellekkel, akkor a mainál is több olyan vásárló választhatja második autónak a tisztán elektromos kocsikat, ahol valóban csak a bevásárlásra, a gyermek logisztikázására és egyéb, rövid távú feladatokra van igénybe véve az autó.

Addig azonban maradnak a jó öreg benzinmotorok, és persze a keveset fogyasztó, de hálózatról is tölthető plug-in hibridek. Csak bírjanak lépést tartani velük a töltőoszlopok a városban, mert már most nagyon kevés a töltőhely az igényekhez képest, és ezért is van az, hogy fizetős lett nyár elején az egyik hazai szolgáltató töltőhálózata.

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×