Már csak két hónapunk maradt: azonosítsuk magunkat, különben letiltják a bankszámlánkat!

Június 26-a után a bankok kötelesek lesznek megtagadni azon ügyfeleik tranzakcióit, akik nem vettek részt pénzintézetük átvilágításán. Több szolgáltató már értesítette az érintett ügyfeleket, ám az ügyfeleknek is figyelniük kell: azoknak, akik több mint 2 éve nyitottak számlát, vagy egyeztettek adatot a bankjukkal, célszerű utánanézniük ennek a szolgáltatónál.

Banki azonosítás

Megtiltják a kért tranzakciókat 

A hazai bankoknak a 2017 júniusában hatályba lépett pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény előírása szerint legkésőbb június 26-ig teljes körű ügyfél-átvilágítást kell elvégezniük valamennyi ügyfelükön. Ha ez nem sikerül, június 27-től az adott bankok, takarékszövetkezetek vagy egyéb kötelezett pénzügyi intézmények nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait. 

Ezek a dokumentumok kellenek 

A törvény értelmében a pénzügyi intézményeknek rendelkezniük kell a lakossági ügyfelek meghatározott személyes adataival, valamint a személyazonosságot és a lakcímet igazoló okmányaik másolatával. Ezen felül a bankoknak ügyfeleik kiemelt közszereplői státuszát is meg kell állapítaniuk egy nyilvánosan hozzáférhető adatbázis segítségével, vagy az ügyfél által tett nyilatkozat alapján. 

Vállalati ügyfelek esetében a szolgáltatóknak új adatokat kell rögzíteniük, ezért szükséges a tényleges tulajdonosról tett nyilatkozatok újbóli beszerzése. A hiányos adatokkal, dokumentumokkal rendelkező ügyfeleiket a szolgáltatók a szükséges teendőkről részletesen tájékoztatják. 

Nem fontos a személyes ügyintézés

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Pénzügyminisztérium tavaly októberben közleményben emlékeztetett arra, hogy az ügyfelek a még hiányzó, szükséges okmánymásolatokat és nyilatkozatot nemcsak hitelintézetük személyes felkeresésével, de akár postán is beadhatják. Ezeket a szolgáltató akkor fogadhatja el, ha a másolatok megfelelő minőségűek, az ügyféladatok jól láthatók, és ez alapján az ügyfél egyértelműen azonosítható a korábbi átvilágításon már átesett személlyel. 

Több hitelintézetnél már lehetőség van arra is, hogy az ügyfelek az illetékes banki ügyintézővel való élő – kamerás és mikrofonos számítógép vagy mobiltelefon segítségével történő – videókapcsolat révén tegyenek eleget a teljes körű ügyfél-átvilágításnak. Erről a lehetőségről az adott hitelintézetek honlapjain, telefonos ügyfélszolgálatain kérhető információ. 

Hiányosak a bankok információi, jobb, ha odafigyelünk 

A pénzügyi intézmények nyilvántartásai szerint az ügyfelek jelentős részéről még nem állnak rendelkezésre a törvény új előírásainak megfelelő adatok és dokumentumok. A pénzügyi intézmények értesítését követően érdemes mielőbb eleget tenni az adatpótlásra történő felhívásnak, különben fennáll a veszélye annak, hogy az érintett ügyfelek nem tudnak újabb tranzakciókat kezdeményezni. 

Ebben az esetben sem az átutalás, sem a kártyás fizetés, sem az automatából történő készpénzfelvétel nem lehetséges addig, ameddig a teljes körű információ nem áll a szolgáltatók rendelkezésére. Az adategyeztetést ajánlott minél előbb elvégezni, hiszen a határidő lejárta előtt sokan indulnak majd el a bankfiókjukhoz. 

Megnéztük pár bank honlapját, mit írnak ügyfeleik számára a kötelező adataegyeztetéssal kapcsolatban.

MKB 

"Annak érdekében, hogy a törvényi kötelezettségnek Ügyfeleink is és bankunk is meg tudjon felelni, kérjük hogy minél előbb - de legkésőbb 2019. június 26-ig - fáradjon be bármelyik bankfiókunkba adatainak egyeztetése és a szükséges nyilatkozatok megtétele céljából. Kérjük, hogy érvényes azonosító okmányát mindenképpen tartsák maguknál, mert ennek hiányában nem tudjuk a szükséges egyezetést elvégezni."

"A szükséges dokumentumok másolatát postai úton, illetve elektronikusan az ugyfelatvilagitas@mkb.hu e-mail címre is megküldheti a bankhoz korábban bejelentett e-mail címéről. Amennyiben a beérkező dokumentumokban a banknál nyilvántartott adatokhoz képest nincs változás, Önnek további teendője nincs. Nyilvántartott adataiban időközben bekövetkező változás esetén – ide nem értve a benyújtott okmány számának és érvényességi idejének megváltozását – viszont személyes adategyeztetésre, illetve a változást tartalmazó okmánymásolatainak hitelesített benyújtása szükséges postai úton. Az okmánymásolat hitelesítettnek minősül, ha a benyújtott okmánymásolatokat közjegyző vagy magyar külképviseleti hatóság hitelesítette, vagy a másolatot az okirat kiállításának helye szerinti állam hiteles másolat készítésére feljogosított hatósága készítette, és a magyar külképviseleti hatóság felülhitelesítette." 

Budapest Bank 

"Ha Bankunk felé még nem jelezte, hogy adataiban változás történt kérjük, keresse fel bankfiókunkat vagy kapcsolattartóját a hatályos adatokat tartalmazó eredeti dokumentumokkal! Amennyiben adataiban nem történt változás, az újraazonosítást a következő módokon teheti meg: legkényelmesebben postai úton, vagy személyesen." 

CIB Bank 

"Kérjük ügyfeleinket, hogy mielőbb látogassanak el bármelyik bankfiókunkba, és mutassák be érvényes okmányaikat.

Magyar állampolgárok esetében: személyi igazolvány vagy útlevél vagy vezetői engedély, lakcímkártya (régi típusú, nem kártya formátumú, lejárat nélküli, lakcímet is igazoló személyi igazolvány esetén külön lakcímkártya bemutatása nem szükséges). Okmányaik másolatát lehetőség van postai úton vagy elektronikusan megküldeni. Kérjük, hogy a lakcímkártyának kizárólag a lakcímet tartalmazó oldalának másolatát küldjék meg bankunk részére. Fontos, hogy amennyiben a megküldött okmánymásolatokon szereplő adatok nem egyeznek a rendszerünkben érvényesként nyilvántartott adatokkal, úgy az újraazonosítását személyesen, bankfiókban meg kell ismételni. Ebben az esetben külön értesítést küldünk."

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×