KHR, avagy az új BAR lista: mit kell tudni róla?

A Központi Hitelinformációs Rendszer (rövidítve: KHR), vagy, ahogy még mindig sokan hivatkoznak rá, BAR lista (Bankközi Adós- és Hitelinformációs Rendszer), a hiteladósok adatait tartalmazza.

Míg a BAR listán csak azokat a rosszul fizető ügyfeleket tüntették fel, akik kilencven napot meghaladóan a minimálbér összegét elérő tartozást halmoztak fel, a KHR rendszerében már mindenki szerepel, aki valamilyen hitelt vesz igénybe. Ahogy a törvény fogalmaz, az adatok kezelésének célja kettős, hiszen egyrészt a bankok ennek segítségével kapnak információt más pénzintézetnél igénybe vett hitelekről, másrészt a felelős hitelezés megteremtését és az ügyfél védelmét is szolgálja. A KHR-nek köszönhetően a bank és az ügyfél kockázata is csökken, hiszen a pénzintézet felmérheti, mekkora kockázatot vállal egy újabb hitelkihelyezés esetében, az ügyfél pedig nem tud túlzott mértékben eladósodni. 

KHR lista, BAR lista

Ezt a rendszert korábban BAR listának nevezték, aminek negatív hangzása volt, és aki szerepelt rajta, nem számított szerencsésnek, azonban ma már az, hogy az adataink szerepelnek a KHR nyilvántartásban, nem azonnali elutasítási indok sem személyi kölcsön, sem jelzáloghitel, sem egyéb banki termék igénylése esetén. 

Teljes listás nyilvántartás alapján a pozitív és negatív adósok kölcsönügyletei egyaránt elérhetők, magánszemélyek és vállalkozások adatait is kezelik a nyilvántartásban. Amellett, hogy a hitelszerződések adatait tartja nyilván a rendszer, további fontos információkat is nyújt, így például hitelmulasztásokkal kapcsolatos adatok, bankkártya-visszaélések, valamint csalás miatt elutasított hitelkérelmek adatait. 

Hogyan tudhatom meg, hogy szerepelek-e, illetve milyen adatok érhetők el rólam? 

Mindenkinek lehetősége van akár a saját bankjánál, akár a legközelebbi KHR-hez csatlakozott pénzintézetnél kitölteni egy nyomtatványt, melyen kikéri a KHR-től a róla nyilvántartott adatokat. Ezt postai úton, vagy elektronikusan, e-mailben is igényelhetjük, ami lényegesen kevesebb időt vesz igénybe, így akár 1-2 nap alatt is tájékozódhatunk. 

Nyilatkozatot kér a bank, hogy hozzájárulok-e az adataim továbbításához, mit tehetek? 

Hozzájáruló nyilatkozat esetén több lehetőség áll rendelkezésre. Mind a jól fizetés, mind a mulasztás szerepelni fog a rendszerben, viszont nyilatkozhatunk úgy is, hogy más bank által ne legyen megtekinthető, hogy hol és milyen hitel van a nevünkön, amely azonban hitelbírálat során negatív eredményt is okozhat. Ebben az esetben a hitelintézet ugyan látja, hogy van hitelünk, de azt is látja, hogy nem járultunk hozzá a teljes körű adatok szolgáltatásához, így további adatokat, igazolásokat fognak kérni. 

Mikor kerülünk fel a negatív KHR listára? 

Abban az esetben, ha a mulasztás összege a mindenkori minimálbér összegét 90 napon keresztül folyamatosan meghaladja, a pénzintézet tájékoztatja az ügyfelet, hogy a mulasztásról szóló adatokat a KHR részére továbbítja. Amennyiben 90 napon belül a limit alá csökken a tartozás összege, úgy nem kerül fel az ügyfél a negatív adósok listájára. 

Meddig szerepelnek az adataink a KHR-ben? 

Attól függően, hogy negatív vagy pozitív adatokat kezelnek rólunk, több lehetőségünk van. Mulasztott hitel esetén, amennyiben nem rendeztük a tartozást, azaz banki veszteséggel zárult az ügylet, a lezárást követő 5 évig szerepelnek az adatok, viszont abban az esetben, ha a rosszul fizetett hitel végül kifizetésre kerül az adós által – akár megállapodást követően is – az ügylet a lezárása után csak egy évig látható a KHR rendszerben, így ezt követően ismét hitelképesek lehetünk. 

Amennyiben úgy nyilatkozunk, hogy a visszafizetett ügylet esetén ne töröljék az adatainkat, a lezárást követő további 5 évig láthatóak a korábbi jól fizetett és már megszűnt hitelszerződésünk adatai. 

Miért fontos ez a bank és az ügyfél szempontjából? 

Ahhoz, hogy egy bank működni tudjon, kockázatvállalási tényezőket kell figyelembe vennie: minél több „jól fizető” ügyfele van, annál több hitelt tud kihelyezni újabb és újabb hitelek formájában. Amennyiben ezt a kockázatot nem tudná felmérni, a saját működését kockáztatná, így ez hosszú távon a saját és ügyfelei érdekeit szolgálja. A bank célja, hogy felelős döntést tudjon hozni. Pozitív KHR adatokkal rendelkező ügyfél esetén a bank könnyebben, gyorsabban hoz döntést, sőt, az ügyfél számára akár kedvezőbb feltételeket – akár kedvezményeket – is tud biztosítani. Ezért fontos, hogy adataink elérhetőek legyenek a pénzintézetek számára, nyilatkozattétel esetén „igen” válasszal megkönnyítve a pénzintézet munkáját. 

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×