Karácsonyi webes vásárlás

A karácsony táján bonyolódik az egész éves netes forgalom mintegy harmada. Megnéztük, hogy melyek a trendek manapság a hazai internetes vásárlásokban. Gondolta volna, hogy az e-kereskedelem rövidesen ezer milliárdos forgalmat realizál? Vagy, hogy az idei karácsonyi szezonban 16-18 százalékkal nőhet az online boltok forgalma? Vagy épp, hogy az idei Black Friday akciókban egymillióan rendeltek?

A karácsony valahogyan évről-évre korábban „kezdődik”. Manapság már október vége felé megjelennek a karácsonyi plakátok, tévéreklámok, és persze online ajánlatok.

Ez nem is csoda, hiszen az e-kereskedők a karácsony előtti utolsó hetekben teljes éves árbevételük bő harmadát érik el – egy friss kutatás szerint az éves bevétel jellemzően 35-37 százalékát. A várakozások szerint pedig még jobb lesz az idei szezon, mint a korábbiak voltak: a teljes negyedéves forgalom várhatóan 18%-kal haladhatja meg a tavalyi utolsó negyedévben elért bevétel értékét. Legalábbis ezt becsüli a GKI Digital és az Árukereső.hu Online Kiskereskedelmi Index című kutatásának friss változata. 

Fekete Péntek: 40 milliárdos forgalom

Az említett kutatás eddigi mérései szerint az idei hat hetes ünnepi időszak online kiskereskedelmi forgalma összességében 16-17%-kal múlja majd felül a tavalyi szezon eredményeit. Döbbenetes az is, hogy a Black Friday akciók során több mint egymillió rendelés érkezhet a webáruházakhoz: ezek összértéke meghaladhatja a 40 milliárd forintot is. (A karácsony előtti hat héten az e-boltok legalább három különböző akciós időszakot terveznek, ezen belül Fekete Péntek akcióval az e-kereskedők közel háromnegyede készült.) 

Döbbenetes trendek

Azért nézzük meg a korábbi növekedési adatokat is: az eNET kutatócég adatai szerint 10 év alatt tízszeresére nőtt a magyarországi e-kiskereskedelem: tavaly már 545 milliárd forint volt a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma, szemben a 2007-es 46 milliárd forinttal. Sőt, öt év múlva összejöhet az ezer milliárd forintos forgalom is!

Az elmúlt három évben közel egymillió fővel bővült az interneten vásárlók száma nálunk, immár meghaladta a 3,7 millió főt a tavalyi karácsonyi rohamban online vásárlók száma, és ha a trend kitart, akkor (beleértve a fekete péntekeket is) megközelíthetjük idén a négymillió vásárlót. (A magyar felnőttek 76 százaléka internetezik rendszeresen, szemben az uniós 82 százalékos átlaggal.) 

Mennyit költünk? Mit veszünk?

Az átlagos webes kosárérték a Nagy Webáruház felmérés szerint közel 19 ezer forint volt. Az eNET adatai szerint pedig 2017-ben jelentős növekedést könyvelhetett el az online kiskereskedelmi piac: 27%-kal nőtt az interneten keresztüli értékesítés forgalma, és tavaly már a teljes kiskereskedelem 6,2%-a online vásárlással történt. Azaz három év alatt több mint másfélszeresére nőtt a kiskereskedelmen belüli aránya. Ha online vásárlásról van szó, verhetetlenek a számítástechnika, szórakoztató elektronika, ruházat és sportruházat, játék és ajándék kategóriába tartozó termékek. Évek óta e termékkategóriák érik el a legnagyobb online forgalmat. 

A külföldi webshopokban is rengeteget költünk!

Három év alatt 1,5 millióról 2,7 millió főre nőtt a külföldről is vásárlók száma idehaza, ebből csak az elmúlt egy évben fél millió fővel gyarapodott ez a tábor: becslések szerint tavaly a magyar online vásárlók hozzávetőleg 400 milliárd forint forgalmat generálhattak külföldi webáruházakban. Ez pedig megközelíti a 2016. évi teljes hazai online kiskereskedelem forgalmát! Azaz az interneten összesen közel 1000 milliárd forintot költöttek el a magyar online vásárlók. 

Inkább személyesen vesszük át, helyben fizetünk

A magyarok egyik legnagyobb félelme, hogy a webáruházakban visszaélnek a bankkártya adataikkal, így a többség utánvétet, banki átutalást választ – lényegében indokolatlanul, különösen, ami a nagyobb, ismertebb áruházakat illeti. (Bár a kisebbek nagy többsége is külső, biztonságos szolgáltatótól vásárolja meg az online fizetési modult, azaz kizárt a szándékos csalás, adatlopás lehetősége.) A postaköltségeket pedig sokan magasnak tartják, illetve nem annyira bíznak a táv-vásárlásban, így a személyes átvétel aránya nagyon magas nálunk, igaz javulnak a tendenciák. Idén a házhoz szállítás aránya enyhén nőtt a tavalyi 87-ről 89 százalékra, miközben a személyes átvétel lecsökkent 71-ről 67 százalékra (egy válaszadó több módot is megjelölhetett a felmérésben). A csomagpontok és automaták szerepe stagnál: az MPL Posta Pont 26%, a Pick Pack Pont 14%-ot hasít ki. 

„Hirtelen felindulásból” – avagy hódít az impulzusvásárlás

A „hirtelen felindulásból elkövetett”, úgynevezett impulzusvásárlás szerepe, ahogyan világszerte, nálunk is egyre növekszik: a Generali Biztosító friss, idén októberi kutatása szerint a magyarok harmadával rendszeresen előfordul, hogy megvásárol valamit, amire igazából nincs szüksége. Ez a budapestiekre, a nőkre és a 40 év alatti lakosságra jellemző leginkább. A kutatásból az is kiderül, hogy bár a legtöbben tudatos vásárlóknak gondoljuk magunkat, ez leginkább a tartós fogyasztási cikkek vásárlásában nyilvánul meg – okostelefonjainkat, autóinkat és más, tartós használatra vásárolt tárgyainkat ugyanis körültekintőbben választjuk ki.

A vásárlás során, legtöbben az ár-érték arányt vesszük figyelembe: a lakosság csaknem felénél ez a legfontosabb szempont, negyedük kifejezetten az akciós termékekre vadászik, míg a vásárlók mindössze 17 százaléka veszi mindenből a legolcsóbbat. A ruhavásárlással kapcsolatos tudatosságon lenne mit javítanunk: a lakosság csaknem 60, a rendszeres impulzusvásárlóknak pedig közel 80 százaléka vásárolt az elmúlt évben olyan ruhadarabot, amelyet végül csak egy-két alkalommal viselt. A válaszadók negyede frissíti fel minden egyes szezonban a ruhatárát és tízből két ember kárpótolja, jutalmazza magát gyakran egy-egy új ruhával. 

Élményt kérünk karácsonyra, nem tárgyakat

A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös, 2000 magyar internetező karácsonyi terveit vizsgáló kutatásából kiderült, hogy például aktív internetező nők esetében 5-ből 2-en már októberben elkezdik az ünnepi készülődést és az ajándék-ötletek gyűjtését. A férfiak jóval tovább halogatják: a férfiak negyede a Black Friday előtt nem szokott még csak gondolkozni sem arról, hogy kinek milyen ajándékot vegyen.

A felnőttek közel fele – érdekes módon – már nem egy újabb tárgyra vágyik, hanem inkább emlékekre: az ajándékozó felnőttek több mint 45%-a élményt ad szeretteinek. Igaz a gyerekek kívánságlistáit továbbra is a játékok uralják. A korosztályok eltérőek ebből a szempontból: a 30 év alatti internetezők 60%-a olyan ajándékot szeretne venni, (és kapni) amire az ajándékozottnak amúgy is szüksége van; ilyen mondjuk a fitness bérlet, a KRESZ tanfolyam, a fogfehérítés és hasonlók.

A 20 év alattiak és a tanulók közül 35% gondolkodik saját készítésű karácsonyi ajándékban is, vagy olyan élményben, ahol az ajándékozott tud kreatív módon létrehozni valamit. Például főzőkurzus, szappankészítő tanfolyam, vagy mondjuk a jobb agyféltekés rajztanfolyam.

A családos középkorúaknál jellemzők az előre leadott kívánságlisták, illetve az olyan „élmény-ajándékok”, mint a falmászás, az élményautózás vagy épp a borkóstoló. De érdekes módon a 60 felettieknél pénz, vagy ajándékkártya adása. 

A karácsony tehát kiemelt szezon, és egyre fontosabb is lesz, amint azt a cikkben taglalt növekedési adatok mutatják. Sokan persze áruhitelre, személyi kölcsönből, azaz hitelre vásárolnak. Ez remek dolog, de mindig csak annyi hitelt vegyünk fel, amit biztosan vissza is tudunk fizetni!

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×