Jön a gyerek – kell az új autó!

Ha új jövevény érkezik és bővül a család, rendszerint új autóra is szükség lesz, ha csak nem szerzünk be egy utánfutót.

Mi emberek olyanok vagyunk, hogy kedvelt, szeretett tárgyaink rendre hozzánk nőnek. Így van ez az autóinkkal is. Már-már olyan a viszonyunk velük, mint őseinknek, vagy dédapánknak és ük szüleinknek a lovakkal lehetett. Nem szívesen válunk meg tőlük. Kivételt ez alól az képez, ha nagyon összetörjük a gépet, többször csúnyán cserben hagy minket, vagy esetleg teljesen kiöregszik alólunk.

Van azonban olyan élethelyzet, amikor megint csak rendszerint búcsút kell mondanunk egy régi, szeretett „gépi családtagnak”. Ez pedig az, amikor bővül a família. Már egyetlen gyermek születésekor is észrevesszük, hogy bizony a legkisebb babakocsi még csak-csak befér a csomagtartóba, de mást már nem tudunk mellé betenni. Átmeneti megoldásnak – ideig-óráig – jó lehet a tetőcsomagtartóra applikálható tetőbox. De oda eléggé kényelmetlen pakolni, nagy a légellenállása is, sőt, szélérzékenyebb lesz az autó.

Persze az igazi vízválasztót a hosszú hétvégék, a síelés, vagy a nyaralás jelenti, amikor hosszabb időre megyünk el. Nagy bőröndök és nagy táskák mellett a cseperedő gyermek, vagy gyermekek egyre több holmija, játékok, gumicsónak és hasonlók keserítik a családfők, a szülők életét. Hát még ha a bringát, rollert és hasonlókat is be kellene tenni valahogy a mindig kicsi csomagtartóba.

 Új seprű jól seper, új autó jól teper

Az autóvásárlás és a személyi kölcsönök böngészése előtt azonban, nem árt egy kicsit gondolkodni. Egy nagyobb autó már csak azért is nagyobb kiadás, mert többet fogyaszt, magasabbak az adóterhei, és nem csak az autós kiegészítő biztosítás, hanem a kötelező és a casco is magasabb lesz.

Ha pedig évente 6-8 ezer kilométernél többet autózunk, akkor autóhitelből is érdemes lehet többet felvenni. Nem elsősorban a kényelem és a luxus igények kielégítése miatt, hanem azért is, mert egy új, vagy újszerű és modern autó szervizigénye is jóval alacsonyabb, megbízhatósága sokkal jobb – még akkor is, ha nagyobb. Márpedig a megbízhatóság is fontos szempont, ha oda kell érni az oviba, suliba minden reggel. Ráadásul a modern személyautók akár 2-3 literrel is kevesebbet fogyaszthatnak, mint üzemanyag-faló régi kedvencünk, még akkor is, ha valamivel tágasabbak, mint a 10-15 éves előd.

Különösen városi és vegyes üzemben, évi 10-12 ezer kilométer feletti futásteljesítményen jön ki a fogyasztásbeli különbség. Ha pár ezressel több autóhitelt is fizetünk, azért nem árt tudni, hogy ezt az összeget mind megspórolhatjuk, ha kevesebbet kell tankolnunk az autóba.

A legjobbak ebből a szempontból persze a hibridautók, melyek óriási előnye a csak elektromos társaikhoz képest, hogy „normális” autóként használhatók, nem kell a városban maradni velük, és így nem kell mindenképpen csak második, bevásárló autóként gondolni rájuk. Egy hibrid, illetve egy hálózatról is tölthető, úgynevezett plug in hibrid, akár 4 liter körüli fogyasztással is megelégszik, ám újonnan – még a kis kategóriában is – ötmillió körüli kezdőárral kell számolni.

Mit is válasszunk?

Pár évesen jobb a helyzet, ám a hibridek közt nagyon sok a taxinak használt, akár kilométerfutását tekintve erősen leharcolt (persze óra szerint visszatekert) modell, melynek vásárlásával főként bosszúságot és milliós kiadást vesszük a nyakunkba, nem éppen egy olcsón fenntartható autót. Mert ha hozzá kell nyúlni az akkukhoz, az sok százezres kiadást jelent majd. A hibridek további hátránya, hogy az a fél tonnányi akkut is magukkal kell cipeljék, amely jelentősen csökkenti a rakteret még mondjuk egy nagyobb, pontosabban középméretű Toyota Prius hibridben is.

Ha tehát autóhitel vagy személyi hitel birtokában sincsen 4-7 milliónk egy új vagy nagyon újszerű hibridre, akkor érdemes lehet a kis lökettérfogatú turbós motorral szerelt gépjárművek közül választani. Ezek a jellemzően ezres, ezerkettes motorocskák száz lóerő felett teljesítenek, és bár érzékenyek, esetenként nagy lehet a szerviz igényük, de hozzáértőket megkérdezve, az online tesztek közt elmélyedve azért lehet olyan szériákat találni, amelyek jók. Ezek fogyasztása a hibridekét közelíti, áruk viszont sokkal barátibb. Az olajcsere periódusokat betartva, illetve az olaj minőségére is odafigyelve, nem versenyautóként használva ezeket, 10 éves korukig nagy baj nem lehet velük.

Ár-érték arányban tehát érdemes mondjuk az olyan modellek közt keresgélni, mint a 2015 óta kapható Suzuki Vitara. Ennek ráadásul van például turbó nélküli 1,6-os változata is. Igaz például ez a modell most olyan népszerű, hogy még használtan is magas az ára és az új gépek várólistája is több hónapos.

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×