Jelentősen szigorodnak az autók biztonsági előírásai az EU-ban

Három és öt év múlva jelentősen bonyolultabbak, és így drágábbak is lesznek a frissen forgalomba kerülő autók az Európai Unióban egy nemrég elfogadott, új szabályrendszer szerint. Ennek alapján ugyanis az új autókban Európában kötelezővé teszik majd az intelligens sebességszabályozást, a tolatásbiztonságot növelő kamerákat, az indításgátló alkoholszonda beszerelésének megkönnyítését, a fejlett vészfékező rendszert, sőt a fekete dobozt, azaz a baleseti adatrögzítőt is.

Autóvásárlás

A 2018-as évben egy magyar középváros (például Siófok, Hajdúszoboszló, Tata) lakosságának megfelelő számú ember, 25 ezernél is több áldozat halt meg az EU útjain, ezen túl ráadásul 135 ezren súlyosan meg is sebesültek. Tehát a járművek biztonsága vitathatatlanul fontos, és nyilván ennek propagálásával az EU-s döntéshozók számos jó pontot is akarnak szerezni. A járműbiztonság javításának szükségességével az autógyártók sem vitatkoznak, de a direktívák 2022-es és 2024-es bevezetését túl gyorsnak ítélik meg. 

Érkezik az új rendelet

Az új szabályozás neve: általános járműbiztonsági rendeletet, amelyet még április közepén vizsgált felül az unió. Ez rengeteg új járműbiztonsági előírást tartalmaz, amelyeket a 2022 májusától gyártásba vett új autókba kötelező lesz beszerelni. Ezt követően 2024-től már a régebben gyártásba vett, de persze csak újonnan legyártott típusokat is fel kell szerelni az alább felsorolásra kerülő szerkentyűkkel. 

Ha lankad a figyelem

A jogalkotásért felelős Európai Parlament ugyanis most áprilisban, nagy többséggel döntött arról, hogy az új autókban Európában pár éven belül kötelezővé teszik majd az intelligens sebességszabályozást, a tolatásbiztonságot növelő kamerákat és szenzorokat, az indításgátló alkoholszonda beszerelésének megkönnyítését, a fejlett vészfékező rendszert, a baleseti adatrögzítőt, és az olyan további rendszereket, melyek figyelmeztetik a járművezetőt, ha lankad a figyelme. 

Még a teherautók és a buszok is javulnak

Utóbbi megoldás elterjedt neve az intelligens sebességszabályozó, ami várhatóan 20 százalékkal csökkentheti a baleseti halálozásokat. Ez a kikapcsolható hardver és szoftver rendszer azt tudja, hogy a digitális térkép és a közlekedési táblák felismerése alapján figyelmezteti a sofőrt, ha túllépi a sebességhatárt. Ugyanakkor nem fékez ez a rendszer, és természetesen kikapcsolható is marad. Mindemellett érkezik az új szabályokkal a kötelezően beépítendő sávtartás ellenőrző rendszer, valamint a töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági övek és a még jobb minőségű, balesetbiztos szélvédők. Érdekesség, hogy a teherautók és a buszok esetén a sofőr látóterének növelése és a holtterek csökkentése számszerűsítve, ellenőrizve lesz egészen nagy, gépi pontossággal. 

Javulhatnak a statisztikák

Mindez még tovább növelheti a biztonságot. Különösen annak a fényében, hogy a modern kor „ittas vezetését” jelenti ma már a vezetés közbeni mobilozás. Ennek veszélyeit ugyan nem tüntetik el a fenti rendszerek, de legalább némiképp csökkentik. Azaz várhatóan a 2020-as évek végére jelentősen csökkenhetnek a bevezetőben említett halálozási és baleseti számok. Igaz addigra már az önvezető autók is terjedni kezdhetnek, szintén csökkentve a balesetek számát.

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×