Így varázsolja filléresé a benzinköltségét!

Bár igen biztonságosak, még ma is sok a félelem a gázüzemű (LPG) autókkal kapcsolatban. Pedig aki évi 20 ezer kilométer felett autózik nagyobb fogyasztású járművel, annak az LPG szett beszerelése egy év alatt megtérülhet. És még a környezetet is védjük!

LPG autó

A gáz? Az robban. Ez van a fejekben – nincs mit tenni. De azon elgondolkodtak-e vajon az emberek, hogy a benzingőz nem robban-e be, szinte ugyanúgy? Talán csak annyi a különbség, hogy a gáz képes valamivel alattomosabban elszivárogni, megtelíteni a levegőt. Ez, a valamivel kézzelfoghatóbb, de ugyanígy valószerűtlen veszély pedig a többség számára elegendő indok ahhoz, hogy a gázautózást, mint lehetséges alternatívát egyszer és mindenkorra elvesse.

Pedig ma már szó sincsen a hetvenes-nyolcvanas évek nálunk jellemző barkácsolt, házgyári megoldásairól. A szakműhelyekben a modern, ütközésbiztos gáztartályokat és kiegészítő berendezéseket ugyanolyan profi szakemberek szerelik be, mint az otthonunkban a gázkészülékeket. Az ebből adódó meghibásodás ma tehát elképesztően ritka. A hívek szerint így a gázautózás teljesen biztonságos. A félelem elsősorban a fejekben él tovább. 

Gázautós kihívások

Igaz persze, hogy ez a félelem olyan erős, hogy olyan módon is megjelenik a mindennapokban, hogy mondjuk a parkolóházak, a mélygarázsok igen nagy része nem engedi behajtani a gázüzemű gépjárműveket, pedig jogszabály mondja ki: fő szabályként mindenhova behajthat a gázautó. Kivéve persze, ha ezt a parkoló tulajdonosa külön nem tiltja... Jelenleg, a fentebb felsorolt biztonsági félelmek mellett, ez a gázos autóvá átalakítás legfájóbb hátránya. A nagyvárosokban lakó, vagy oda gyakran látogató autósok számára tehát ez fontos, bár nem áthidalhatatlan problémát jelent. Még akkor is, ha ez a behajtási korlátozás – mint láttuk – egyáltalán nem kötelező, hanem a parkolóházak üzemeltetőire van bízva. Ők persze minimalizálni igyekeznek a kockázatot, még akkor is, ha ilyen véletlen robbanás az újkori történelemben nem nagyon fordult elő. Ehhez képest apróság, hogy a gáztartály a pótkerék helyét vagy a csomagtér egy szegletét elfoglalja, azaz csökkenti a helyet vagy defektjavító készlet beszerzésére kényszeríti az autóst. 

Benzinesek előnyben

Aki azonban a fenti pár nagy nehézségen felülemelkedik, az egy igen olcsón üzemeltető autóhoz jut a gázüzeműre átalakítás után. Pontosabban vegyes üzemű átalakítást kellene mondani, mert valójában az átalakított gázautók a jövőben is képesek benzinnel működni. (A témában kevéssé jártasak kedvéért érdemes megjegyezni, hogy a benzin üzemű autók alakíthatók át elsősorban gázossá, dízelmotorok esetén a városi buszokat szokták átalakítani. Akad ugyan fejlesztés a dízelautók „gázosítására” is, de ez nem elterjedt, és valószínűleg a dízel lassú kihalása miatt legfeljebb a teherjárműveknél marad életképes a dízel-gázos üzem.) 

Mennyibe kerül az átalakítás?

Szakműhelyben, garanciával együtt nagyságrendileg 200-250 ezer forint egy átlagautó utólagos átalakításának költsége. Ebből több dolog is következik. Egyrészt, hogy 1,5-2 millió forintnál olcsóbb autóba nem nagyon érdemes beszereltetni a gáz szettet. Másrészt pedig, hogy évi 20-25 ezer kilométeres futásteljesítmény felett éri meg elgondolkodni az átalakításon. Ebben az esetben is csak akkor gyors a megtérülés, ha 8 liter feletti városon kívül és 10 literes, vagy a feletti városon belüli fogyasztású autóba szánjuk a rendszert. Érdemes tehát akár személyi kölcsön vagy személyi hitel segítségével is belevágni egy ilyen átalakításba.

Kisebb fogyasztás esetén a gázautózás megtérülése csak akkor ilyen gyors (akkor egy év körüli), ha szinte egész nap autózunk, szállítunk, taxizunk, igen távoli helyre járunk be dolgozni, vagy olyan szolgáltatást (szervizelés, és hasonlók) végzünk, ami miatt minden egyes munkanapon legalább 80-100 kilométert teszünk meg. 

Miért éri meg?

Az üzemanyagköltségen hozzávetőleg 35-40 százalékot lehet spórolni. Évi 20-25 ezer kilométeres futásteljesítménnyel és magas, 9 liter körüli átlagfogyasztással számolva jön ki az egy év alatti megtérülés. Ez esetben évi mintegy 800 ezer forintos benzinköltség, amiből mintegy 300 ezret takaríthatunk meg tehát.

Fontos az is, hogy az LGP gáz viszonylag kevés kúton kapható, így nem biztos, hogy minden egyes kilométert gázzal tudunk megtenni, de legalábbis erre is oda kell majd figyelnünk. Ráadásul a fenti magas fogyasztás a mai átlagautóknál ritka, ahogyan az emberek nagy többsége sem autózik évi 10-15 ezer kilométernél többet. Viszont aki sokat jár (és keveset parkol plázák, irodaházak vagy parkolóházak mélygarázsaiban), annak villámgyors lesz a megtérülése. 

Még egy okos trükk

Annak, aki most keres friss autót, mert sokat fog utazni vele, – vagy kiszámolta, hogy milyen sok üzemanyagot autózik el évente, és ezért most kevesebbet fogyasztó járgányt keres – most nagyon érdemes már átalakított autót vásárolnia – akár autóhitel segítségével. Sőt, vannak gyárilag LPG üzemre alkalmas modellek is, bár ezek itthon ritkák, inkább a német piacon jellemzőek.

Ha tehát az LPG üzem mellett döntünk, akkor érdemes eleve így keresni a használt autót kínáló oldalakon. Itt a részletes keresésnél az „egyéb” üzemanyagtípusra is lehetséges szűrni. Fontos tanulság, hogy a már átalakított használt LPG-s autók nem, vagy alig kerülnek többe át nem alakított társaiknál. Így kvázi ingyen, vagy minimális felárral kapjuk meg a negyedmilliós értékű gázos átalakítást. Ezzel – és a kedvező ár miatt – a hibrideknek és a dízeleknek ma remek alternatívája a gázautó. Csak ne féljünk tőle!

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×