Ideje fejlesztenünk a pénzügyi tudatosságunkat!

Miközben a gazdasági helyzet folyamatosan javul, a személyi kölcsönök és általában a hitelek népszerűsége pedig emelkedik, a lakosság tájékozottsága nemhogy nő, de még csökken is. Több program is indult az utóbbi időben, amelyik igyekszik javítani a mostani helyzeten. Annyi biztos, hogy bőven van még tér a javulásra, hiszen a Magyar Nemzeti Bank tavalyi jelentése szerint a 35 év alattiak négyötöde korábban nem részesült semmilyen pénzügyi oktatásban. Sokan az alapvető pénzügyi kifejezésekkel sincsenek tisztában: a kamatos kamat fogalmát a Pénziránytű Alapítvány korábbi felmérése szerint csak a válaszadók harmada ismeri. A fiatalok, vagyis a 15 és a 22 év közöttiek a bankválasztásnál sem kellően tudatosak: általában azt a pénzintézetet választják, amelyet a szüleik, a váltáson pedig a későbbi életszakaszukban se szoktak elgondolkodni. A gondok sorát szaporítja, hogy a hitelt is felvett háztartások 15 százaléka pénzügyileg sérülékenynek számít, vagyis ha jön egy hirtelen kiadás, várhatóan problémáik lesznek a törlesztőrészletek fizetésével. Mivel a többség nem kellően tájékozott, félő, hogy az esetleges vészhelyzetet sem tudják majd megfelelően kezelni.

Pénzügyi tudatosság

Programokkal segítenek

Miközben a gazdasági helyzet folyamatosan javul, a személyi kölcsönök és általában a hitelek népszerűsége pedig emelkedik, a lakosság tájékozottsága nemhogy nő, de még csökken is – legalábbis ez derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, vagyis az OECD tavalyi adataiból. Több program is indult az utóbbi időben, amely igyekszik javítani a mostani helyzeten: a Pénzügyi Navigátor nevű átfogó kezdeményezés keretében például a munkahelyi dolgozók szakmai ismeretterjesztő előadásokon vehetnek részt. Első körben három nagy foglalkoztatónál tartottak előadásokat: a Magyar Postánál, a SPAR-nál és a Tesco-nál. A program nemcsak a fogyasztók pénzügyi tudatosságát akarja erősíteni, hanem a családi pénzügyek tervezését is szeretné elősegíteni. Az előadásokon bemutatták, hogy miként lehet például több pénzügyi terméket összehasonlítani, de szó esett a banki szolgáltatásokhoz kötődő alapvető ismeretekről és a panaszkezeléssel kapcsolatos tudnivalókról is.

Ez a program azért is fontos, mert a Nemzeti Bank értékelése szerint „a pénzügyi tudatosság növelésével a háztartások jelentős hányada mozdulhat el a sérülékenységhez közeli zónából”.  

Közel a segítség

A tájékozódásban weboldalunk, a Bankkalkulátor is segíthet: ha szeretné tudni, hogy mi az a THM és a KHR, vagy ki akarja deríteni, hogy próbaidő alatt is kaphat-e kölcsönt, esetleg nehezen igazodik el a pénzügyi kifejezések között, keresse fel a Gyakori Kérdések nevű aloldalunkat (https://www.bankkalkulator.hu/gyakori-kerdesek/), ahol mindent érthetően tisztázzuk. A Magyar Nemzeti Banknak is van saját tájékoztató oldala, amely a már említett Pénzügyi Navigátor program nevét viseli (https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/penzugyi-navigator). Itt letölthető füzetek, tájékoztató videók és alkalmazások segítenek eligazodni a pénzügyi világ útvesztőiben.

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×