Életeket menthet a téli gumiabroncsok felszerelése

Nincs hova tovább halogatni, aki esetleg még nem tette meg, vigye el az autóját gumicserére. A nyári gumi 7°C alatt megkeményedik, és nem tapad jól az útra, így növeli a féktávolságot.

Téli gumi

Téli gumira kell váltani

7 Celsius fok alatt már erősen ajánlott a gumikat télire cserélni. Ezek ugyanis a gumikba kevert szilikátoknak köszönhetően ilyen hőmérséklet alatt sem veszítik el tapadásukat.

Muszáj továbbá a gumicsere az alábbi esetekben is:

- amennyiben az abroncsok kopottak - 3-4 mm, vagy az alatt van a gumi profilmélység

- ha a gumiabroncson elöregedés jelei láthatók - például repedések az oldalfalon

- rendellenes kopásnál is fontos, ilyenkor például az abroncs egyik fele jóval kopottabb, mint a másik

- ha az abroncs sérült: kiszúrták, vagy megpadkáztuk az abroncsot, vagy ha szálhibás (dudor van az oldalán)

- defekt esetén

- ha nem az autónak megfelelő méretű abroncs került felszerelésre 

Érthetőbb példa a kopásellenőrzésre

Az egyik legegyszerűbb módja a gumiabroncs kopottságának az ellenőrzésére, ha egy 100 forintos érmét helyezünk a gumibarázdák közé. Amennyiben a barázda nem éri el a középső rézszínű korongot, a gumiabroncs futófelülete már kevesebb mint 3,5 mm, vagyis erősen ajánlott a csere. 

Otthon inkább ne!

Az a legjobb, ha a gumicseréhez szakműhelyt választunk. Egy kereket természetesen otthon is ki lehet cserélni, de az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert (Tire Pressure Monitoring System, TPMS) nem tudjuk otthon kalibrálni, mint ahogyan centrírozni sem tudunk megfelelő berendezések nélkül. Ha kerékre szerelt téli-, illetve nyári-szettet cserélgetünk, akkor egyrészt olcsóbban megússzuk a tavaszi-őszi váltást (kisebb a szerviz-díj), másrészt az abroncsot is kíméljük. 

Gumicsere árak

Ami az árakat illeti, rengeteg variáció található szerte az országban, ezért a teljesség igénye nélkül csak néhányat emelünk ki.

A peugeot.hu szerint márkaszervizeikben mindössze 9900 forintért gumiznak át négy lemezfelnit, illetve kiegyensúlyozzák a kerekeket is, mielőtt visszaszerelik a gépjárműre. Alumínium keréktárcsák esetén a szolgáltatás 11 900 forint. Továbbá gumiszett-csere fixdíjcsomagjaik mellé 21 pontos szezonális ajándék átvizsgálást adnak.

A 23. kerületi Opel Puchele - Opel Márkaszerviz gumiszerelést és centrírozást 16"-ig 6990 forintért vállal.

Az Üllőn található Gaál Autószervíz a téli gumicserét felniszerelt gumival bruttó 4000 forintért is elvállalja, míg a gumicserét átgumizással bruttó 8000 forintért végzi el.

A III. kerületben ez az összeg 8-12 ezer forint között mozog. 

Milyen gumit érdemes venni?

Abroncs vásárlásakor fontos szempont az élettartam. A maxigumi.hu szerint néha összességében nagyobb kiadással járhat a rendelés pillanatában megtakarítással kecsegtető, olcsó gumi megvásárlása. Meglehet, hogy az ilyen gumi rövidebb élettartamú és alacsonyabb minőségű, és ezért hamarabb ki kell majd cserélni.

Vásárláskor kérjük ki a gumiabroncs-szervizes véleményét, hiszen figyelembe kell venni többek között az autó típusát, valamint az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását is. Gondoljuk át alaposan, a közlekedési szokásainkat, illetve azt hogy milyen körülmények között, mennyit autózunk a téli időszakban.

A honlap összeállított néhány listát is, ezekből szemezgettünk: 

A legjobb téli gumiabroncs (körülbelüli árakkal):

1. Nokian WR D4 - 16 717 forint

2. Hankook Winter I*Cept RS2 W452 - 13 947 forint

3. Michelin Alpin 5 - 24 677 forint

a tízes lista végén a Continental WinterContact TS860 van, 19 097 forintért. 

A legjobb 4 évszakos gumiabroncs (körülbelüli árakkal):

1. Hankook Kinergy 4S H740 - 14 596 forint

2. Vredestein Quatrac 5 - 14 400 forint

3. Nexen Nblue 4 season - 14 033 forint

a tízes lista végén a Kumho Solus HA31 található 14 002 forintért. 

A legjobb kedvező árú gumiabroncs (körülbelüli árakkal):

1. Nexen N'Blue HD Plus - 12 017 forint

2. Landsail LS388 - 12 474 forint

3. Landsail LS588 UHP - 15 946 forint

a tízes skála végén található az Aplus A606, melynek ára 13 994 forint 

Ne variáljuk a téli és a nyári gumikat!

A téli abroncs-szettből, illetve a nyáriból is – minden kerékre kizárólag azonos típusú és mintázatú gumit kell felhelyezni. Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Soha ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival! 

Íme, néhány tudnivaló a gumifajtákról:

- A nyári gumik a melegebb időszakban nyújtanak jó teljesíményt. Rendkívül jó a tapadásuk, az autót agilissé és mozgékonnyá teszik, ráadásul mindezt nedves úton is. Télen, a hidegben azonban veszítenek tulajdonságaikból és életveszélyessé válhat a használatuk.

- A téli gumik használata olyan országokban mindenképp kötelező, ahol az év egy részében a hőmérséklet tartósan 10 °C alatt van és csapadékos az időjárás. A téli gumik rendkívül jó tapadást, kezelést és fékezést tesznek lehetővé akár -35 °C-ig!

- Négy évszakos gumik - a nevével ellentétben nem igaz az, hogy mind a négy évszakra jó lenne. Főképp a tavaszi, nyári és az őszi időszak, amire megfelel. A téli hidegben (10 °C alatt) már nem teljesít jól, illetve a nyári jó időkben rosszabb a teljesítménye, mint a nyári gumiké.

Összességében kijelenthető, hogy a legjobb, ha mindhárom gumiból van otthon, hiszen a nyári gumi a nyári időszakban nyújtja a legjobbat, a téli gumi a téli időszakban, míg a négy évszak gumik tavasszal és ősszel. 

Készüljünk fel a téli autózásra

Csak a gumi cseréje nem elég arra, hogy valóban felkészüljünk a téli időszakra. Cseréljük le a szélvédőmosó folyadékot télire, ellenőriztessük a fagyálló folyadékot, továbbá győződjünk meg az ablaktörlők megfelelő állapotáról. Legyen az autóban jégkaparó, jégoldó spray, zseblámpa, hólánc, takaró, kesztyű is. 

A végsőkig nyúzzuk a gumit

A magyar autósok átlagosan 5,2 év után cserélik le gumiabroncsaikat - derült ki a Continental Hungaria Kft. kutatásából. A Cég arra is kereste a választ, hogy mennyire vannak tisztában a vásárlók azzal, hogy mekkora profilmélységnél fontos cserélni az abroncsokat.

A megkérdezettek egyharmadának sejtelme sincs mennyi az előírt profilmélység. A többi válaszadó szerint 1 mm-es mintázati mélységnél kell lecserélni az gumiabroncsokat. Ez az eredmény igencsak elgondolkodtató, mivel 1,6 mm az előírt minimális mintamélység a téli és a nyári gumi mintázat esetén is. Szakértők egyébként a 3-4 mm profilmélységet javasolják, hogy a közlekedés valóban biztonságos legyen. Nyáron, a vízen való felúszás miatt, télen a hó és latyak miatt.

Ausztriában a jogszabályok szerint is legalább 4 milliméter profilmélységű (M+S, M.S, M&S jelzésű) téli gumi számít megfelelőnek, a rendőrségi ellenőrzéskor is csak ezt fogadják el.

A Continental felmérésből az is kiderül, hogy a magyarok többsége gumiabroncs vásárlás során elsősorban az adott márka ismertségét, megbízhatóságát, és a gumiabroncs tulajdonságait tartja szem előtt. Sokan azonban csak felkeresik a legközelebbi abroncskereskedőt és a helyszínen döntik el, melyik gumit vásárolják meg. Hozzáértők szerint egy ilyen, biztonsági szempontból jelenetős összegű "beruházás" előtt, mindenképpen nézzünk alaposan szét a piacon fellelhető árúk között.

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×