Autólízing vagy autóhitel?

Látszólag az autólízing jó megoldás azoknak, akik céges autót vásárolnak. A dolgok mélyére nézve azonban hamar kiderül, lehetséges, hogy az autóhitellel, illetve az autóvásárlásra is használható  személyi kölcsönnel sokkal jobban járhatunk, mert például nem kell havonta 8-44 ezer forintig terjedő, éves szinten igen fájó összegű extra cégautóadót kifizetnünk. Nézzük, hogy vajon a lízing vagy az autóra felvett személyi hitel a jobb megoldás?

Autólízing, autóhitel

A csapból is folyik manapság az autólízing, nagy divat lett a dologból. Csakhogy sokszor elfelejtkezünk arról az egyszerű tényről, hogy sok esetben lehet a lízingnél azért érezhetően jobb megoldás. Különösen magánszemélyeknek vagy olyan vállalkozóknak, akiknek nem lényeges a költségelszámolás (például KATÁ-s cégek), illetve az áfa-visszaigénylés. És a legfontosabb nem akarnak a cégautózás rengeteg adminisztratív terhével bajlódni, adójával, és mint látni fogjuk, hatalmas extra költségével együtt élni.

Egyszerűbb, és sok esetben kifejezetten anyagilag is előnyösebb, megoldás a személyi kölcsön, vagy pontosabb nevén a személyi hitel, ami autóhitelként ugyanolyan kiválóan működik, mint például egy műszaki cikk vagy bútor vásárlásakor, esetleg lakásfelújítás esetén. 

Nézzük akkor a konkrétumokat, hogy ne csak nagy vonalakban beszéljünk, amikor az autólízing és az autóhitel összehasonlítását vesszük górcső alá. Vegyünk egy eléggé gyakori, négymillió forintos használt autót, amelynek felét autóhitel fedezi, a másik fele a régebbi jármű eladásából, illetve spórolt pénzből származó önerő. 

Nézzünk egy öt esztendős futamidőt a kétmilliós hitelnél 3 ismert hitelkalkulátor oldalon (táblázatunkat lásd külön).

A számítások igen kecsegtetőek. E szerint már havi 40 ezer forint körüli törlesztőrészlet mellett miénk lehet az autó, ha autóhitelt választunk. Akad nyolc százalék alatti teljes hiteldíjmutató (THM) is, a mai kedvező kamatok világában, pedig jó, de nem kiemelkedő jövedelemmel, mindössze 250 ezer forintos havi nettóval számoltunk. És az előző mondatokban van egy fontos kitétel: „miénk lehet” az autó.

A lízing havonta pár száz, vagy akár egy-két ezressel olcsóbb is lehet, ám kevesen gondolnak bele a lízing leglényegesebb szabályába. Jelesül abba, hogy az autónak csak üzembentartói leszünk, a tulajdonjog egészen addig a lízingcégnél marad, ameddig az utolsó részletet ki nem fizetjük. Ez nyilvánvalóan gondot jelent, ha a futamidő lejárta előtt kényszerülünk az autó eladására. Vagy esetleg akár kisebb balesetet okozunk és biztosítási ügyintézésre kerül sor. Vagy esetleg valakinek kölcsönadjuk az autót és nem vesz pályamatricát, vagy más szabálytalanságot követ el. Ilyenkor azután magyarázkodásra is kényszerülhetünk az valódi tulajdonos előtt. Nem árt tehát nekiveselkedni és a lízingszerződés apró betűs részeit is alaposan elolvasni. Vagy legalábbis lélekben felkészülni arra, hogy bizony bármilyen „ügyünk” adódik, az ügyintézés jelentősen bonyolult, a kárviselés intézése kockázatos lesz.

Magyarán a lízinget tényleg csak akkor válasszuk, ha cégünk van és égetően szükséges költségelemet jelentene benne az autólízing. Arról nem is szólva, hogy a cégnek minden tartozástól és problémától mentesnek kell lennie, és általában legalább két lezárt üzleti évvel is kell rendelkeznie ha lízingelni akarunk, ami azért a mai magyar valóságban sem mindig egyszerű feltétel. 

Ne felejtse: jelentős tétel a cégautó adó is!

Nézzük végül a legfőbb érveket, az anyagiakat. Bár a lízing költsége nagyon hasonló a személyi hitelekéhez, mint láthattuk az előbb. A négymilliós autónk kétmilliós önerővel öt évre havonta szintén 40 ezer forint körüli havi lízingtehertől, sőt valamivel kevesebbtől is, elérhető. De – és itt jön a nagybetűs De –, valójában csak akkor érdemes a lízinggel vesződni, mint korábban említettük, hogyha vállalati autónak vesszük az autónkat.

Csakhogy akkor ott van még az a bizonyos cégautó adó. Ez pedig igen nagy érvágás: már egy mai kis-közepes autóra is havi 22 ezer forintot kell fizetni. A legkisebb adótétel is havi 7,7 ezer forint, de ez csak az öreg kisautókra érvényes, már egy 4-6 éves középkategóriás autó esetén is a havi 22-33 ezres sávba esünk bele, ami évente 264-396 ezer forintos extra terhet jelent! Ezzel pedig a lízing látszólagos előnye még cégek esetén is hamar szertefoszlik.

Persze magánszemélyként is lízingelhetünk, de itt a tulajdonjogunk hiánya lesz a fő visszatartó erő, ami az autó eladásakor, vagy a fent említett más esetekben okoz gondot. 

 Egy négymilliós használt autó finanszírozása 

– kétmilliós autóhitellel (személyi hitellel) vagy lízinggel 60 hónapra; 2019.02.13.-i kalkulációval, online kalkulátorokkal, átlagos beállításokkal gyűjtött ajánlatok –

 Lízing ajánlatok kis cégeknek

 MKB-Eurolízing 41 135 HUF (THM: 7,1%)

Budapest Autó 44 177 HUF (THM: 12,51%)

Merkantil Bank 39 934 HUF (THM: 7,76%) 

Személyi kölcsönök autóvásárlásra 

Sberbank                    39 646 HUF (THM: 7,72%)

Raiffeisen Bank          40 505 HUF (THM: 8,97%)

Budapest Bank           42 802 HUF (THM: 10,51%)

 

Megjegyzés: az adatok tájékoztató jellegűek!

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×