Téli-nyári gumit, vagy négy évszakost?

Akadnak olyan esetek, amikor elegendő lehet egy minőségi négy évszakos gumiabroncs-szett, de persze nem véletlenül „találták ki” a téli-nyári gumicserét. Nézzük az előnyöket és a hátrányokat!

Téli gumi, nyári gumi

Igazi hitvita autós berkekben a téli-nyári és a négy évszakos gumi kérdésköre, az utóbbi időben pedig csak felerősödött a dolog, miután sokszor a hideg időjárás kifejezetten rövid ideig tart. Az érvek és ellenérvek igazi hálójában kell tehát az egyszeri autósnak döntenie arról, hogy járművén rendszeresen cserélgesse-e a téli-nyári autógumi-garnitúrát. 

Mi mennyit ér?

Különösen azokban az esetekben számít ez kulcskérdésnek, amikor télen keveset közlekedő autósokról van szó, gyártóktól független tesztek (például a német autóklub, az ADAC) tucatjaival ugyanis nehéz vitatkozni. A különleges keverékből álló téli gumik 7 Celsius fok alatti aszfalton egész egyszerűen jobban tapadnak, legtöbbször még a legjobb négy évszakosaknál is, míg ez utóbbi típusok általános tapadási jellemzői legfeljebb átlagosak. Ugyanakkor nem mellékes, hogy a két garnitúra gumi duplaannyiba kerül: egy átlagautónál 80-100 ezer helyett 160-200 ezer forintba, és évente 10-10 ezer forint a tavaszi-őszi gumicsere. Ez utóbbi tíz évre számolva már 200 ezer forintot tesz ki, nem is számolva a tárolás és a le-fel szereltetés macerájával, időigényével, plusz költségével. 

A téli gumik legalacsonyabb, induló árai, 2019 ősz

(4 darabra vonatkozó, hozzávetőleges, fellelt szett ár, szerelés és kiszállítás nélkül) 

Kis autóra, 165-ös méret:

– Ismeretlen márkák: 35 ezer forinttól

– Ismert márkák: 44 ezer forinttól 

Középkategóriás autóra, 195-ös méret:

– Ismeretlen márkák: 42 ezer forinttól

– Ismert márkák: 51 ezer forinttól 

Nagyobb autókra, 245-ös méret:

– Ismeretlen márkák: 72 ezer forinttól

– Ismert márkák: 110 ezer forinttól

Jó lesz az még egy szezonra! Vagy mégsem?

Természetesen egy ilyen döntés nem játék, hiszen az amúgy műszakilag rendben lévő autónak a legfontosabb alkatrésze a gumiabroncs. Magyarán egy autós legnagyobb felelőssége az, hogy a lehető legjobb gumit veszi, azt rendszeresen ellenőrizteti és a szabályos 1,6 milliméter alá soha nem koptatja az abroncsot – azon túl persze, hogy a fékrendszert, futóművet rendszeresen ellenőrizteti és a jobb törésteszteket elért, sok biztonsági extrával felszerelt típust választja.

A mai modern gumik vezetési stílustól és az előírt guminyomás betartásától függően legalább 50-100 ezer kilométert ki kell, hogy bírjanak. Ugyanakkor a „jó lesz az még egy szezonra”-döntést soha ne hozzuk meg anélkül, hogy egy megbízható gumis szakembernek nem mutatjuk meg az abroncsot.

Tehát a fő szabály szerint cseréljünk tavasszal és ősszel minden keréken téli-nyári gumikat, és persze ezekből is kerüljük a legolcsóbb, ismeretlen, és főként a szakszerviz és az ADAC tesztek által sem ajánlott típusokat – például azokat, amelyeket a hipermarketek látványosan akcióznak. Már csak azért is jó a tavaszi-őszi látogatás a gumisnál, mert – és ezt sokan elfelejtik – így évente kétszer bizonyosan ellenőriztetjük a gumiabroncsaink állapotát. 

Mikor lehet jó a 4 évszakos?

Mégis vannak, illetve lehetnek olyan helyeztek, amikor a négy évszakos gumik nem jelentenek ördögtől való megoldást. Nézzük, milyen esetekre gondolunk: először is, sok magyar autós szinte csak bevásárlásra, a nem túl távoli munkahelyre való bejárásra, és évente csak néhány országon belüli, pár száz kilométeres kirándulásra használja az autót. Sokan bele sem ülnek havas, csúszós rossz időben, és az sem jellemző, hogy mondjuk szakadó esőben az autópályák belső sávjában tövig nyomják a gázpedált...

Különösen igaz a fenti helyzet a tipikus, kisebb méretű második autókra. Ezek futása az évi 8-10 ezer kilométert is ritkán haladja meg, ha pedig viszonylag modern autóról van szó, amin legalább blokkolásgátló (ABS) és kipörgésgátló (ASR) van, valamint a vezető is óvatos, , adott esetben elég lehet a négy évszakos abroncs. Fontos hangsúlyozni, hogy ez kizárólag a négy évszakos gumikra vonatkozik, nem pedig a nyári gumi télen való használatára!

 Mivel azonban itt egy garnitúra árát megspóroljuk, ne legyünk restek és az ADAC tesztek legjobb négy évszakosai közül válasszunk! Már csak azért is, mert a legolcsóbb négy évszakos gumik akár 5-7 százalékos fogyasztásnövekedést is okozhatnak, míg a jobbak ennél kevesebbet. Hét százaléknyi fogyasztástöbblet pedig évi 10 ezer kilométernél és 7 literes fogyasztás esetén is mintegy 20 ezer forint plusz kiadást jelent évente, ami éppen két gumi le-felszerelés ára... 

Nagyobb futásnál, sok országúti és autópályás használatnál így tehát nem is annyira éri meg a téli-nyári kérdésen spórolni, különösen akkor nem, ha dombos vidéken, nehéz terepen lakunk, sokszor kell ilyen helyre mennünk, illetve rendszeresen megyünk 120-140 kilométer per órás sebességgel rossz időben is. És főleg akkor ne spóroljunk a téli-nyári abroncsokon, ha dinamikusan vezetünk, nagy teljesítményű, legalább 90-100 LE feletti motorteljesítményű autóval.

Melyiket válasszam? Téli/nyári gumicsere, vagy négy évszakos gumi? 

A téli-nyári gumicsere előnyei 

– A lehető legjobb tapadás, azaz biztonság nedves útfelületen, különösen 6-9 fok alatt a téli gumikkal.

– Jó tapadás száraz úton, illetve melegben a nyári gumikkal.

– Rövidebb fékút, dinamikus vezetési stílus esetén érezhetően kisebb megcsúszásveszély télen-nyáron, ami életet, egészséget és értéket menthet.

– A kerekeket rendszeresen ellenőrzi szakszerviz (ha nem magunk cserélgetjük). 

A téli-nyári gumicsere hátrányai 

– Drága, egy kis autóra is legalább plusz 45-50 ezer forintos (nagyobbra akár 100-150 ezer forintos) kiadás 3-6 évente

– Plusz idő-, energia és pénzráfordítás a cserélgetés, évi mintegy 15 ezer forint

– A hóban való elakadás veszélyét nem csökkenti

– Hamis biztonságérzetet adhat, mert havas-jeges úton a téli gumi is csúszik

– A téli gumi 0,3-0,5 literrel növelheti a fogyasztást 100 kilométerenként 

A 4 évszakos gumik előnyei 

– Jóval olcsóbb, mert csak egy szettet kell venni

– A járművüket télen nem, vagy igen ritkán használó, például idősebb generációk számára jó kompromisszum 

A 4 évszakos gumik hátrányai:

– A tapadás kisebb, ám a vízen csúszás veszélye nagyobb

– Dinamikus vezetési stílus, illetve erős és nagy autók esetén ellenjavallt

– Dombos vidéken, nehéz terepen, rossz, pocsolyás utakon csak szükségmegoldás télen, így kerülendő 

Kis kocsikkal, kifejezetten óvatos vezetőknek tehát, akik legfeljebb bevásárolni, közeli munkahelyre járnak, és az első hóesésnél a tömegközlekedésre váltanak, nem feltétlenül kell a téli gumi, viszont a négy évszakos annál inkább. Azt az igen gyakori és rendkívül balesetveszélyes hibát soha ne kövessük el, hogy nyári gumival akarjuk átvészelni a teleket, akármilyen rövidek is azok, vagy akármilyen keveset is megyünk télen!

Még a legóvatosabb, legtapasztaltabb vezető is nagy bajba kerülhet, ha ilyen felelőtlenül választ abroncsot.

Nem lehet elégszer elismételni: az olcsó, ismeretlen márkákat lehetőleg kerüljük, vagy legalább csak olyan akciós abroncsokat válasszunk, amelyek az alapos teszteken is jól szerepeltek. Az is rendkívül fontos, hogy minél erősebb, nehezebb az autónk, minél dinamikusabb a vezetési stílusunk, annál kritikusabb a márkás, rendszeresen ellenőrzött, megfelelő nyomáson tartott gumi. Persze ez sem ment meg minket a törvényszerűen bekövetkező balesetektől, ha kis követési távolságokkal, szabálytalanul száguldozunk akár jó, akár rossz időben, akár jó, akár rossz gumikkal

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×