Autóból is vegyen hazait!

Egykor csak kis Suzukit és Opel Astrát vehetett az, aki magyar autóra vágyott. Mára a helyzet nagyot változott. Sőt, lassan nem csak prémium Audit és Mercedest, de még BMW-t is kaphatunk olyat, amit Magyarországon gyártanak. Csak bírjunk elég autóhitelt felvenni. :)

Nem csak úgy tudjuk támogatni a helyi, lokális termelést, ha a zöldségesnél a magyar hagymát, a magyar paprikát, vagy épp a hazai almát választjuk, hanem úgy is, ha sokkal nagyobb érték esetén is a hazai illetőségű gyár termékei, jelen esetben autói közül választunk.

Jó pát éve még lehetett kifogásunk az, hogy a régies Opel Astrát vagy a kis Suzukit nem kedveltük, vagy nem volt alkalmas a célunkra, de ma már a Magyarországon gyártott autók választéka igen nagy. Mi több, aki türelmes, az pár év múlva magyar összeszerelésű, debreceni BMW-k közül is választhat, nem csak a győri Audik vagy a kecskeméti Mercedesek közül. Igaz ez esetben az autóhitel törlesztője is magasabb lesz mint anno egy kisebb személyi kölcsön vagy devizás autóhitel révén elérhető kisautóé volt. 

A mi autónk

Nagy a változás egy-egy márkán belül is: például a Suzuki sem az a kissé fapados, Trabant-helyettesítő Suzuki, mint egykor, negyedszázada volt. Az új Vitara például nem csak megállja a helyét a nagy márkák közt, de árszintjével és értékeivel egyúttal hatalmas tömegeket vonz. Ma újra jellemző, hogy akár hónapokat is várni kell egy autóra. Főként pedig a Vitarára, különösen, ha egyedi színt és felszereltséget, és nem épp készleten lévő darabot szeretnénk. Sőt, a használt piacon még a lassan három éves első széria ára is olyan magas, mint autó régen nem volt. Szinte annyiért futnak a 2-3 éves, extrával teli modellek, mint a mai egyszerűbb felszereltségű újak. Ez még akkor is furcsán magas ár, ha a 2015-2016-os szinthez képest az új gépek ára emelkedett.

Maradva még a legrégebbi, és egyúttal a legnagyobb magyar hozzáadott értékkel dolgozó hazai gyártónál, a Suzukinál, rengeteg további modell érhető el. Bár a Vitara viszi a prímet, az új Swift, az új Ignis, az SX4 S-Cross, sőt, még az új Baleno is egyre gyakoribb a magyar utakon. Még akkor is, ha nem mindegyik modell készül Esztergomban. Viszont a fentiek közül hazai gyártású új Vitara és az SX4 S-Cross is, és az üzem idén már 175 ezer járművet készít, szemben az 1994-es 19,4 ezerrel. A jó árazás és a vagány formák mellett ugyanis a megbízhatóság és az olcsó alkatrész-ellátás, valamint a sűrű szervizhálózat, és persze a használt piaci értéktartás is mind-mind a Suzukik mellett szól. És persze ha nem is lett Mercedes, BMW vagy Audi szintű, azért a márka elismertsége, presztízse is egyre nő. Ma már nem ciki egy Suzuki... 

Feljebb a ranglétrán

Aki maradna a Magyarországon gyártott-összeszerelt autóknál, de mégis prémium márkára vágyik, annak ott a győri Audi vagy a kecskeméti Mercedes. Az előbbiről sokan csak a legendás Audi TT-re asszociálnak. Gondolta volna, hogy ezt már 20 éve szereik össze nálunk! Ma már a TT Coupé és Roadster változatán túl az Audi A3 Limousine és A3 Cabriolet modellek is Győrben készülnek, sőt az idén kezdődött az első Győrben készülő városi terepjáró (SUV), az Audi Q3 sorozatgyártása is. Ez utóbbi persze egy nyolcmilliótól felfelé induló listaárú típus, még akkor is, ha e prémium márka nem nagy, sőt, legkisebb SUV-járól beszélünk. Hiába, a városi terepjárók divatja elérte és „letarolta” kis hazánkat. 

Nem filléres Mercik

Sokkal könnyebb helyzetben azok sincsenek, akik a csillagos Mercedesek nagy hívei. Bár nálunk csak a kisebb, kompakt CLA és CLA Shooting Brake (azaz sportkombi) modelleket gyártják, illetve idén május óta már az A osztályú „kisautókat” is, nagy modellből nem kapunk magyart. Korábban pedig – a friss A osztály előtt – az idén, év elején kifutó B osztályt gyártották Kecskeméten, így ilyen modell is elcsíphető még, főként az újszerű használt autók közt. 

A „Merci” viszont szintén nem filléres mulatság, hiszen még a CLA és az A osztályok belépőmodelljei is kis híján nyolcmilliós listaáron indulnak, és nagyobb extrákkal könnyen tízmillió fölé ugorhat az ár. Azaz mivel kisebb gépekről van szó, mondhatjuk, hogy még a magyar Audinál is drágábbak valamelyest. Ha pedig SUV-ot akarunk a Mercitől (ami nem lesz magyar), akkor csak nagyobbat kapunk, aminek az alapára 22 millió feletti jelenleg. Ha pedig elektromos, vagy hibridautót keresünk, akkor is várnunk kell a magyar gyártásra, bár feltehetően sem az Audi, sem a Mercedes esetében sem kell ehhez sok idő. 

Lesz magyar BMW is!

A rengeteg autógyár pedig még egy szereplővel, a BMW-vel gyarapszik, amely, mint ismert Debrecenben telepszik le rövidesen. Itt persze még jó ideig nem lesz megvehető magyar-bajor „aszfaltszaggató”, mert az építkezés jövő ősszel indulhat, a termelés pedig várhatóan 2023-tól. Az üzemben hagyományos, elektromos és hibrid meghajtású darabokat is gyárthatnak majd, ám arról még nincs döntés, hogy pontosan milyen modellek készülnek Debrecenben. Annyit tudni csak, hogy a BMW-hez tartozó Mini kisautó márka modelljeinek gyártása nem lesz itt. Az üzemben évi 150 ezer autót gyárthatnak, ám ez csak a kezdeti kapacitás. Tehát csak az első lépést jelentheti az a legkevesebb ezer munkahely, amelyet a nagyjából egymilliárd eurós beruházással teremtenek. 

Motorok, autógumik és a GDP

Persze ne feledkezzünk meg az Opel szentgotthárdi üzeméről sem, ahol ma már autókat nem szerelnek össze, csak gépkocsi-motorokat gyártanak. Ez a gyár nemrég került a francia PSA konszernhez, ahol továbbra is benzinmotorokat gyártanak majd, évente akár 500 ezer darabot is.

Márciusban derült ki, hogy az Opel szentgotthárdi üzeme lesz a PSA (Peugeot-Citroen) csoport egyik legnagyobb darabszámban készülő motorcsaládjának gyártási helye, azaz nem zárják be a General Electrictől vett üzemet, sőt, fejlesztik. E gyár Flex nevű üzemében a tervek szerint 2020-tól indul a háromhengeres benzines turbómotorok gyártása, de 2024-ig még a mai Insignia és Astra motorokat is gyártják ott.

A rengeteg beszállító mellett még figyelmet érdemelnek az olyan nagy abroncsgyártók is mint a Hankook vagy az Apollo Tyres, de persze a sort sokáig lehetne folytatni, hiszen például a Bosch vagy a Continental is jelen van nálunk, melyek szintén óriási alkatrész-beszállítók, hogy a kisebbeket, vagy a magyar buszgyárainkat és a Rábát ne is említsük.

Évente tehát átlagosan félmillió autó készül nálunk, a járműgyártás és a háttéripara a GDP öt százalékáért felel, a termelési értéke nyolc év alatt mintegy ötszörösére, 8 ezer milliárd forint fölé nőtt, nagyrészt exportra termelnek az üzemek. Az ágazatban foglalkoztatottak száma jelenleg 175 ezer fő felett van. Ez azt jelenti, hogy száz dolgozóból több mint 3,3 fő a járműgyártásból él meg ma Magyarországon. A munkaerőhiány pedig óriási, a legtöbb autógyár egyesével is fel tudna venni több száz szakembert jelenleg.

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×