A személyes tanácsadás miatt fontosak még a bankfiókok

Egyre több bankfiók zár be országszerte. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az elmúlt négy év alatt több mint hétszáz bankfiók tűnt el a piacról. A bankkalkulator.hu által megkeresett bankok szerint a fiókoknak  ma már egyre inkább a személyes tanácsadásban van szerepük. A Budapest Banknál viszont középtávon sem tervezik a fiókhálózat csökkentését.

Személyes tanácsadás

700 bankfiók tűnt el négy év alatt

Egyre csökken a bankfiókok száma Magyarországon: míg tavaly januárban 2420 fiók működött az országban, addig idén januárban már csak 2200 – írta a Világgazdaság a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján. A lap szerint még szembetűnőbb a csökkenés, ha hosszabb időtávon nézzük: az MNB adatai szerint 2014 harmadik negyedévének végén még 3085 egység működött országszerte, tehát négy év alatt több mint hétszáz bankfiók tűnt el a piacról.

A jegybank fiókkereső alkalmazásának adatai szerint ráadásul még mindig nagyon koncentrált a fiókok eloszlása, száztagúnál nagyobb hálózattal már csak négy szereplő rendelkezik, ezek a Takarék csoport, az OTP Bank, a K&H és az Erste. A lap szerint ugyanakkor mindez nem meglepő, hiszen egyre többen intézik elektronikus úton pénzügyeiket, ezt maguk a bankok is szorgalmazzák.

Megkerestünk néhány bankot mi is

A bankkalkulator.hu megkeresett néhány hazai bankot, hogy megtudja, ők hogyan értékelik ezt a folyamatot, mennyire érinti őket a jelenség, illetve kívánnak-e tenni ez ellen.

Az Erste válasza:

Az elmúlt években néhány százalékkal csökkent a fiókok száma az Erste Banknál, amit a megváltozott ügyféligények indokolnak: az Erste tapasztalata szerint az ügyfelek inkább egy-egy központi helyen található nagyobb egységet keresnek, mint a kevesebb funkcióval működő fiókokat. Adataik szerint az elmúlt két évben több mint két és félszeresére emelkedett az elektronikus csatornákon végzett tranzakciók száma. Az Erste ügyfeleinek több mint fele aktívan használ valamilyen digitális csatornát. Az ügyfelek elsősorban azért mennek bankfiókba, hogy információt, tanácsot kérjenek. A fiókban dolgozók munkája éppen ezért még inkább felértékelődik. A régi-új szerepük az, hogy tanácsadóként támogassák az ügyfeleket pénzügyi döntéseikben. Az Ersténél hisznek a bankfiókok átalakuló szerepének jelentőségében. Ezért az Erste Bank új fióki koncepciója szakított az évszázadok óta csaknem változatlan, hivatali stílussal és elrendezési elemekkel. A környezet barátságosabb, nagyobbak a terek, a személyes ügyfélfogadás és - irányítás egy köszöntő pultnál történik. A gyorsabb tranzakciók az önkiszolgáló zónában vagy itt is elvégezhetőek. A nem helyhez kötött tanácsadók bárhol az ügyfelek rendelkezésére állnak.

Az első, új típusú bankfiókot tavaly októberben nyitotta meg az Erste Bank Hungary a Bartók Béla úton, a másodikat néhány hete adta át Budapesten, a Teréz körúton, és hamarosan megnyílik az első vidéki intézmény is Győrben.

K&H Bank

A bank fiókhálózatában voltak ugyan változások (2017-ben három, 2018-ban egy fiók zárt be, de három új fiókuk is nyílt), így egyetlen fiókkal van kevesebb napjainkban, mint két évvel ezelőtt. Mindezzel együtt bankfiókjaik szerepe a digitalizáció térnyerésével folyamatosan változik, alakul. Tapasztalataik szerint az egyszerű, napi szintű tranzakciók (például átutalások, ki- és befizetések) jelentős részét a K&H ügyfelei is egyre szívesebben végzik önállóan, elektronikusan (K&H e-bank, K&H mobilbank) vagy automatizáltan (ki- és befizető ATM), a tanácsadást igénylő, értékteremtő szolgáltatások igénybevételekor viszont szívesen kérik személyesen szakértő kollégáik segítségét. Igy a fiókok az utóbbi időben még inkább a minőségi tanácsadás helyszínévé váltak.

MKB Bank

Az MKB Bank költséghatékonyságának javítása, valamint fenntartható nyereséges működésének érdekében minden évben áttekinti országos fiókhálózatának működését, és dönt annak optimalizálásáról. A bank elemzései során számos feltételt és mutatószámot vizsgál, a döntés sokrétű szempontrendszer alapján születik, beleértve – a teljesség igénye nélkül – az MKB lefedettségét, a fiókok egymáshoz viszonyított távolságát, a piaci potenciált és növekedési lehetőségeket, és természetesen számos, az egyes bankfiókok eredményességét jellemző üzleti mutatószámot.

Az MKB Bank bankfiókjainak száma az elmúlt két évben a fiókösszevonások és bezárások eredményeként 73-ról 51-re csökkent.

A fiókhálózat mellett az alternatív csatornák is széles körben állnak az ügyfelek rendelkezésére, a digitális csatornákon túl érdemes a közvetítő partnerek szerepére is gondolni. A bankfiókok a digitalizációban rejlő, az ügyfelek bankolását egyértelműen gyorsabbá, egyszerűbbé és gazdaságosabbá tevő lehetőségek mellett is kiemelt szereppel bírnak az ügyfelekkel való kapcsolattartásban és az ügyfelek kiszolgálásában.

Budapest Bank

A Budapest Bank fiókhálózatának mérete az elmúlt évtizedben nagyságrendileg stabil volt (100 körüli fiókszám). 2017-ben és 2018-ban nem változott a bankfiókjaink száma, így ma is 95 egységből áll a hálózatuk. Az elmúlt két évben  fejlesztették is a hálózatukat:

- két bankfiókot új, tágasabb, forgalmasabb helyszínre költöztettek,

- három esetben bővítették a jelenlegi fiókot,

- ezen felül pedig több tucat helyszínen felújításokat végeztek.

Középtávon sem tervezik a Budapest Bank fiókhálózatának csökkentését. Hiszik, hogy egy bank csak az online és offline, azaz személyes szolgáltatások szoros szimbiózisával lehet igazán sikeres. Az ügyfelek igénylik mind a két típusú kiszolgálási csatornát, de eltérő típusú ügyekben. Ha tanácsadásról, hosszabb távú, összetettebb pénzügyi kérdésekről van szó, akkor az ügyfelek továbbra is elsősorban a személyes találkozót preferálják, így a bankfiókokban a tanácsadói fókusz fog erősödni. Az online tér egyre inkább a gyors, rutin tranzakciók terepe lesz.

OTP Bank

A 375 fiókra kiterjedő hálózatuk folyamatos modernizálásának szerves részét képezi az ügyfelek által kevésbé preferált fiókjaink összevonása, a jelentős ügyfélkört kiszolgáló fiókok felújítása, illetve az új attraktív területeken való megjelenés. A fejlesztésein részeként többek között az elmúlt években megújultak a Szegeden, a Veszprémben, a Sopronban, a Várpalotán, a Budapesten, a Körösi Csoma sétányon üzemeltetett, illetve a KÖKI bevásárlóközpontban lévő fiókjaik, illetve új helyszínen a Corvin, illetve az Allee, valamint Szegeden, az Árkád Bevásárlóközpontban új fiókkal állnak ügyfeleik rendelkezésére. Folyamatosan vizsgálják új fiók nyitásának lehetőségét mind Budapesten, mind vidéken. A digitalizáció alakítja ugyan az ügyfélszokásokat, a készpénz-és rutintranzakciók egyre inkább a digitális térbe terelődnek, azonban úgy vélik, hogy ügyfeleik számára továbbra is fontos a személyes tanácsadás.

2018-ban megnyitották a budapesti Árkádban található készpénzmentes innovációs fiókot, amely modern eszközökkel és egyedi kialakítással rendelkezik. Szintén tavaly nyitották meg első tanácsadó fiókunkat a győri Árkádban, amelyet több hasonló is fog követni. Az idei évben három nyitását tervezik (Budapesten és Miskolcon). Ezekben az új fiókokban nem csak technológiai újításokkal találkozhatnak az ügyfeleik; a berendezés tervezésekor szintén a gyorsabb és kényelmesebb kiszolgálást tartották szem előtt. Pultsorok helyett nyitott, ergonomikus helyiség várja a betérőket, mozgatható bútorokkal és átalakítható terekkel, felkészülve a közeljövőben a fiókba kerülő újdonságokra.

CIB Bank

Tapasztalataik szerint a bankfiókok fokozatosan inkább a tanácsadás helyszíneivé válnak, míg a pénzügyi tranzakciók egyre nagyobb része digitális csatornákra terelődik. Ezzel együtt a CIB univerzális szolgáltatóként kíván jelen lenni a piacon, és változatlanul értéknek tekinti a személyes kapcsolatot ügyfeleivel, miközben tovább erősíti digitális csatornáin elérhető szolgáltatásai körét. A CIB Bank üzleti gyakorlata részeként folyamatosan vizsgálja a fiókhálózata működését, és a változó ügyféligényekre reagálva szükség esetén lépéseket tesz a hatékonyabb működés érdekében. Ennek megfelelően a változó ügyféligényeknek és a jövedelmezőségi szempontoknak megfelelve az elmúlt két év során 14 fiókot zártak be. 68 fiókukkal továbbra is országos lefedettséget biztosítva állnak ügyfeleik rendelkezésére.

Bezárások EU-szerte

Az elmúlt egy évben 21 százalékkal csökkent az európai bankfiókok száma - közölte tavaly szeptemberben a portfolio.hu a The Irish Times-ra hivatkozva. A legtöbb fiókot, mintegy 18 ezer darabot, Spanyolországban zártak be.

Az EU-s bankok száma is esett, csak 2017-ben 5 százalékkal, 6250 darabra, ami összesen 2275 csődbe ment, megszűnt vagy beolvadt hitelintézetet jelent 2009 óta. A legnagyobb csökkenés Németországban, Olaszországban, Magyarországon és Ausztriában figyelhető meg, míg az Egyesült Királyságban és Svédországban inkább nőtt a bankok száma.

A fiókbezárásokat nagyrészt az online bankolás térnyerésével lehet indokolni: ma már az ügyfelek 51 százaléka vesz igénybe ilyen csatornákat, míg ez a szám alig 29% volt tíz éve.

 

Hasonlítsa össze a bankok személyi kölcsön ajánlatait kényelmesen, online a bankkalkulator.hu oldalon!

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×