A legjobb autó, amit most vehet!?

Egyszerre tölthető áramról, de akár egy bajor kiruccanást vagy egy osztrák síterepet is megcélozhatunk, esetleg a horvát tengerpartra is leszaladhatunk vele nyugodtan. Mindeközben sok helyütt ingyenes parkolást jelentő zöld rendszámot is kapunk rá. A modern autók „svájci-bicskája” az árammal és benzinnel is tölthető, úgynevezett plug-in hibridautó, angol betűszóval a PHEV. Melyek a legnépszerűbb típusok? Mik a főbb hátrányok? Olvassa el cikkünket, kiderül.

hybridautó

A legtöbben ma is a mai fejükkel gondolkodnak, akár autóhitelre, akár autóhitel nélkül fognak bele egy szép új, vagy épp újszerű jármű vásárlásába. Csakhogy az elektromos és a hibridautó vásárlás –  autóhitel ide, személyi kölcsön oda –  sokkal nehezebb döntés, mint az elsőre tűnik. Miért? Azért, mert – akár a sakkban – itt bizony jó előre kell gondolkodni. Mégpedig azért, mert az elektromos autók ára használtan sajnos sokkal nagyobbat eshet, mint normál társaiké. Tehát akár autóhitelre, akár autóhitel nélkül vesszük őket, az akkutechnológia várható fejlődése miatt sokkal többet bukunk 4-6 vagy 8 év alatt, mintha egy új benzinest vennénk. 

Mi a baj az elektromos autókkal?

Miért bukunk sokat egy mai vagy pár éves használt e-autón a jövőbeli eladáskor? Azért, mert a legeslegújabb modellek már jobb akkukkal érkeznek és évről-évre egyre hosszabb lesz a hatótávjuk, gyorsabb a tölthetőségük, azaz a ma, vagy pár éve még jónak számító e-autó a következő években gyorsabban avul majd! A mai, olcsóbb, azaz megfizethetőbb e-autók többségének ugyanis igen rövid (ténylegesen 100-150 kilométeres, de nagy hidegben akár még kevesebb) a hatótávolságuk. Ezért csak városi, város környéki utakra használhatók.

Kiváló második autók, ám mifelénk új vagy újszerű, drága járgányt inkább fő autónak vesznek. Ha csak elektromos autó van a családban, akkor ezzel nem könnyű együtt élni, hiszen egy balatoni nyaralás, egy hosszú hétvége már ritkán fér bele, és csődöt mondhat a gép, ha hirtelen kell meglátogatni egy vidéki barátot, rokont vagy üzletfelet, és éppen nincs teljesen feltöltve az autó...

Magyarán, aki nem második autónak keres mobil megoldást, és/vagy nem kizárólag szigorúan napi 100 kilométer alatt autózik, annak elektromos, igazán környezetkímélő járgányból egyetlen választása marad a tölthető (plug-in) hibridautó, melyet angol betűszóval PHEV (Plug In Hybrid Electric Veliche) néven ismer a szakma. 

Mik az előnyök és a hátrányok?

Elsőre remekül hangzik, hogy az ember az elektromos és a benzines autók előnyét együtt kapja meg. A dolog azonban nem ennyire egyszerű. Mert e gépek valójában „öszvérek”, tisztán elektromos hatótávjuk nagyon alacsony, jellemzően 25-45 kilométer, azaz valódi elektromos gépként csak kis távokra használhatók. A tulajdonosok többsége nem is elektromos módban használja, napközben jobbára nem tölt rá az akkura – legalábbis a kutatások ezt hozták ki.

Ezen felül a szerkezetük is bonyolult, hiszen egy e-autó és egy benzinmotoros hajtáslánc is van a gépben, és így – ellentétben a tisztán elektromos kocsikkal – a hibrideknél jellemző, érezhetően magasabb karbantartási és szervizelési költségekkel kell számolni. Azaz nem csak a hibridek előnyeit, de azok hátrányait is megkapjuk egy ilyen vásárlással. Viszont, ha nem kell két autó, de mégis környezettudatosan és kis üzemanyag költséggel akarunk messzebbre is eljárni, akkor kiváló megoldás, akár használtan is a PHEV. (Már amíg nem lesznek elérhetők, nem terjednek el még jobban a nagyobb hatótávú és gyorsabban tölthető tisztán elektromos kocsik.) 

A legnépszerűbb tölthető hibridek

Nézzük akkor, hogy melyek is a legnépszerűbb tölthető (plug-in) hibridek az európai piacon; bár előre kell bocsájtani, hogy a 2018 őszi, úgynevezett WLTP kibocsátási normákra történő átallás az utóbbi hónapokban visszavetette a PHEV-k forgalmát is.

Mindenesetre az Evobsession.com és CleanTechnika tavalyi listáját a Mitsubishi Outlander PHEV vezeti, amelyből 2017-ben 17,56 ezer darabot adtak el. A második a Volkswagen Passat GTE, a harmadik a Mercedes GLC350e, a negyedik a BMW225xe, az ötödik a BWM 330e, és így tovább (lásd külön táblázatunkat). Persze a felsorolásból is látszik, hogy ezek a nyugat-európai, tehetősebb vásárlók választásai. Bár az is igaz, hogy a PHEV-k eleve nem olcsók; még használtan sem. Akik ugyanis sokat járnak, rengeteget spórolhatnak velük. 

Mit vegyen az átlagember?

A hazai átlagember valószínűleg egy Toyota Prius PHEV-vel jár a legjobban. Ezt Prius PHV-nek, vagy Észak-Amerikában Prius Prime-nek is nevezik. Megbízhatóságát és ár-minőség arányát tekintve a szakértők szerint is az egyik legjobb alsó-középkategóriás választás, a gyártó amúgy is a legelismertebb a hibrid piacon. Igaz nem olcsó mulatság, még használtan is 3,5 millió felett kezdődik a Priusok tölthető változata, ám ennyiért sajnos csak 200 ezernél is többet futott változatot kapunk. A megkíméltebb, még így is 4-5 éves modellek sajnos már ötmillió forint körül kezdődnek, az újszerű 1-2 éves modellek pedig hétmillió körül. Az is igaz viszont, hogy egy 7,5 literes átlagfogyasztású, benzines alap autóhoz képest egy plug-in hibrid már évi 20 ezer kilométeres futásnál is félmillióval kevesebb üzemanyagból eléldegél. Azaz aki rendszeresen sokat autózik, az az olcsóbb használtak esetén 3-4 év alatt visszakaphatja a vásárláskor kifizetett ár-prémiumot. Taxizni, futárkodni, sokat mozgó, belvárosban sokat parkoló szervizeseknek nem is kérdés egy ilyen 2-3 literes benzinfogyasztású plug-in hibrid gép.

 A legjobban fogyó Plug-in hibridautók (PHEV-k)

– Európai eladások 2017-ben összesen, ezer darab – 

Mitsubishi Outlander PHEV

17,56

Volkswagen Passat GTE

12,03

Mercedes GLC350e

11,82

BMW225xe

9,84

BWM 330e

9,50

Audi A3 e-Tron

7,68

Volkswagen Golf GTE

7,56

Volvo XC90 T8

7,30

Mercedes C350e

6,12

BMW X5 xDrive40e

5,45

 forrás: Evobsession.com; CleanTechnika

visszahívást kérek
Visszahívást kérek
bezárás
Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×