Így vásárolhatunk olcsóbb autót Németországban

Eléggé összetett folyamat, de akár fél-egymillió forinttal olcsóbb is lehet egy felső-középkategóriás használt autó, ha Németországban vesszük meg. A kínálat is sokkal nagyobb, így könnyebb megkímélt példányokat kifogni, de ha magunk intéznénk a behozatalt, akkor érdemes elolvasni ezt az írást.

Egyre kevesebben emlékeznek az ezredforduló előtti időkre, mindenesetre az internet előtti korban az embernek eszébe sem jutott, hogy külföldön koslasson akár egy autóvásárlás kapcsán – legalábbis egy jól körülhatárolható vállalkozói réteget kivéve. Az okosmobilok korában azonban már az elképesztően széles autókínlat is csupán néhány kattintásra, pontosabban telefonos pöccintésre van, és pusztán a böngészgetés során, a neten látott külföldi árszint meghozza az ember kedvét a vásárlásra. (A legolcsóbb kínálat még a németeknél is többnyire félrevezető hirdetés, legyünk óvatosak, pénzt előre ne utaljunk ismeretlennek!)

Miről is van valójában szó?
Nézzünk egy konkrét példát. Egy kint középkategóriás, itthon inkább felső-középkategóriás Mazda 6-os autóból, még dízelekre szűkítve is a keresést, közel 600 darab eladót járgányt találunk az itthoni piacvezető weboldalon, és ha hat évesnél fiatalabb, már új kiadású modellt keresünk, még akkor is 150 feletti dízelmotoros találatok kapunk, ami jónak tűnik. Csakhogy ugyanez a két szám a vezető német oldalon kétezer, illetve 1200 feletti találatot ad. És még szó sem volt az árról.

Menjünk tovább, nézzük a legkritikusabbat, az árat: ha mondjuk négymillió forintra szűkítjük a felső határt, de 2013-as, vagy az utáni modellt keresünk, a hazai találati lista mindjárt jóval 30 alá esik. Ebből még lehetne is válogatni, csakhogy Németországban ennek a dupláját találjuk ugyanennyiért. Ez persze nem is olyan nagy különbség, csakhogy a megkíméltebb, kevesebbet futott modellek kezdőára jellemzően félmillió forinttal alacsonyabb odakint, még ha a legolcsóbbakat nem is vesszük alapul! Ennél is fontosabb, hogy sokkal több a megkíméltebb modell a kinti kínálatban, és azonos futásteljesítmény és felszereltség esetén akár egymillió forinthoz is közelíthet az árkülönbség!

Természetesen a behozatalnak is vannak költségei, és az adott modellnél a regisztrációs adó (és más terhek) is jóval százezer forint felett vannak, ám nagyságrendileg legfeljebb negyedmilliós többletköltség és egy jó kaland megéri bőven, hiszen végső soron könnyen félmillió feletti összeget „kereshetünk” egy kis bátorsággal és két-három napnyi munkával. A folyamat egyszerű: kinézzük a tuti modellt, telefonálunk, ha még megvan a gép, és leellenőriztük a partnert, akkor jellemzően 100-500 euró közti összegért 1-7 napos „tartást” kérhetünk. Figyeljünk, hogy ne foglalózzunk (reserviert), hanem előlegezzünk (vorschuss), mert az utóbbi mindenképp visszajár, a foglalót pedig könnyen elbukhatjuk, ha nem tetszik az autó, nem érünk oda a megadott ideig, stb. Ezután vagy ideiglenes piros rendszámot és biztosítást kell intéznünk és már vezethetünk is haza (ha van német vizsga az autón). Ez nem ördöngösség, de mintegy 250 eurós költség. Egyéb esetben, vagy ha nem akarunk vezetni, akkor trélerezni kell, ami viszont inkább ezer euró feletti pluszkiadás. Magyarán 3-4 milliós és afeletti autók esetén érdemes igazán az árelőny miatt autót behozni, alatta a pluszköltségek elvihetik a megspórolt összeget. Igaz ekkor is érdemes lehet pusztán a nagyobb kinti  választék és a jobb állapot miatt német használt autóba ülni. (Illetve az 8-10 éves autók ott már 1-2 ezer euróért is elhozhatók, míg itthon milliós tételbe kerülnek.)

Természetesen a használt autó vásárlás minden esetben kockázattal jár, és ahogyan itthon, Németországban is bőven akadnak trükkök, átverések. Az óraállásokat szinte „kötelezően” tekergetik vissza odaát is, így a megadott futásteljesítményeket jobb „irányadónak” tekinteni, feltételezve, hogy 20-30 százalékkal jobban nem szokás visszaállítani az órákat. Nagyon fontos azonban a motortér szemrevételezése, mert ha olajsarat látunk a váltón, vagy a kipufogó leömlőnél a hővédő és a rögzítőcsavarok elszíneződtek, vagy akár rozsdásak, bizonyosan jóval 100 ezer kilométer feletti a futásteljesítmény. Mindenképp alá is kell nézni a kocsinak (ha nem is műhelyben, de legalább térdre ereszkedve) mert Németországban nagy divat az utak sózása, illetve az északi részeken hosszabbak is a telek, több az eső. Magyarán már 5-7 éves autókat is alaposan megtámadhat a rozsda, és egy nagyobb karosszéria-javítás fél-egymilliós tétel is lehet.

Hasonló nagyságrend a mai korszerű dízelmotorok kettős tömegű lendkerekének (kb. 200-250 ezer forint) és részecskeszűrőének (kb. 150 ezer forint) esetleges cseréje, amely 200-250 ezer kilométer megtétele után könnyen esedékessé válhat, ahogyan a porlasztócsúcsok is tönkremehetnek, ezek darabja 100-150 ezer forint és 300 ezer kilométer felett akár két-négy darab cseréje is szükségessé válhat. Ezek tehát egyenként megint csak sok százezres beavatkozások. A dízelautók viszont 3-4 literrel is kevesebbet fogyaszthatnak egy nagyobb autó esetén, így érdemes számolgatni.

Mi megtettük. Leegyszerűsítve évi 15 ezer kilométer feletti futásteljesítmény esetén fordul a kocka a benzinesek felől a drágábban szervizelhető, de jóval kevesebbet fogyasztó dízelesek javára, de egyértelmű, már érdemi költségelőnyt inkább 18-20 ezer kilométernyi évi futás felett jelent egy 2-4 milliós használt dízelautó. A fenti drága dízel-alkatrészek valamelyikét ugyanis a sok év alatt még szerencsés esetben is cserélni kell majd, míg a benzinmotorokhoz szinte hozzá sem kell nyúlni – legalábbis a dízelek várható szervizigényéhez viszonyítva. Arról nem is szólva, hogy rövid, városi távokon a mai dízelmotorok részecskeszűrői hamarabb tönkremennek, azaz ha csak egy településen belül járunk pár kilométert, kerüljük a modern dízeleket. Vagy vegyünk kis-közepes koreai 1,6-os dízelautókat (Kia, Hyundai), amelyekben (egyelőre) nincsen részecskeszűrő és kettős tömegű lendkerék sem!

Sajnos a részecskeszűrő probléma a használt dízelgépek vásárlásnál is nagy kockázatot jelent, mert nem tudjuk, miként közlekedtek az autókkal. Ilyen értelemben a nagyon keveset futott példányok kissé nagyobb kockázatot jelentenek. Egyes Volkswagen modelleknél például a részecskeszűrő tisztítófolyadékával is bajlódni kell. Az idősebb francia és olasz dízelmotoros autók pedig – pár szériát leszámítva – nem véletlenül pimaszul olcsók... Kellemes nézelődést a bevállalósabbaknak.

Visszahívás kérése
A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×